Zelfrijdende auto in je wagenpark?

Gepubliceerd:

Tijdens het reizen lekker doorwerken of even bijslapen. Het moet allemaal mogelijk worden met zelfrijdende auto’s. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar het duurt nog zeker tot 2030 voordat jouw mensen zo’n auto kunnen leasen.

Autorijden is complex. Zelfs een überslimme machine vindt dit lastig om te simuleren. Een auto recht op de weg houden zonder ongelukken te veroorzaken, is nog te doen. Maar dan hebben we het nog niet over de ingewikkelde coördinatie. Wat doen andere weggebruikers? Hoe weet de auto of een stoplicht op rood staat? En wat te doen in een onverwachte situatie, via de stoep moet worden uitgeweken voor een ambulance? De ontwikkelaars van de zelfrijdende auto werken op dit moment aan twee softwaresystemen die de zelfrijdende auto hierbij moeten helpen: V2V (Vehicle to Vehicle) en V2I (Vehicle to Infrastructure). Deze software zendt informatie naar andere voertuigen (over snelheid en rijrichting) en ontvangt ook informatie (over welke stoplichten op rood staan en waar er vertragingen zijn). De ontwikkeling van deze systemen staat nog in de kinderschoenen. En er is nog veel meer onderzoek nodig voordat deze zijn toegerust op het complexe verkeer.

Gedetailleerder navigatiesysteem

Volgende uitdaging: naar de juiste plek rijden terwijl je op de weg blijft. De zelfrijdende auto is aan alle kanten uitgerust met camera’s en lasers. Maar wat te doen als er een dik pak sneeuw ligt en de camera’s geen weglijnen meer zien? Zelfrijdende auto’s hebben een navigatiesysteem nodig dat op de centimeter nauwkeurig lokaliseert. Het huidige kaartensysteem voor navigatie is daar te beperkt voor. Elke navigatierijder weet dat de huidige systemen de weg niet altijd herkennen. Een navigatiesysteem lokaliseert de positie van een auto nu op ongeveer dertig meter nauwkeurig. Zo weet je op welke weg je zit, maar niet op welke baan. Dat moet nog veel gedetailleerder worden.

Aansprakelijkheid

De komst van de zelfrijdende auto plaatst de verzekeringsbranche voor nieuwe uitdagingen. De meeste auto-ongelukken zijn nu namelijk nog het gevolg van menselijke fouten. Maar: wie is er aansprakelijk wanneer een zelfrijdende auto een ongeluk veroorzaakt? De zelfrijdende auto leidt waarschijnlijk tot een wetswijziging en verschuiving van aansprakelijkheid, waardoor ook de autofabrikant aansprakelijk kan worden gesteld. Niet de minste of geringste wijziging in verzekeringsland.

Het klinkt allemaal veelbelovend. Maar de protocollen van V2V en V2I zijn nog niet eens goedgekeurd, de uitgebreide kaartensystemen moeten nog ontwikkeld worden en de wetten en nieuwe verzekeringsvoorwaarden ontworpen. Zijn we erg optimistisch, dan kan dat zomaar tot 2016 duren. En zelfs dan zijn alleen de allernieuwste auto’s uitgerust met deze techniek, waardoor niet alle auto’s op de weg met elkaar kunnen communiceren. Technisch gezien zou vanaf 2030 de eerste zelfrijdende auto kunnen rondrijden. Juridisch zijn we er dan misschien nog lang niet uit. Dus wil je een zelfrijdende auto leasen? Nog even geduld.

Nieuwsbriefbanner