mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Revolutie in het rijden: verre toekomst wordt realiteit

Gepubliceerd:

Van elektrisch tot zelfrijdend, de toekomstauto lijkt steeds dichterbij te zijn. Ook mobility Reporter blogger Hans Schaap rijdt er sinds kort mee rond en is onverdeeld enthousiast. 

 

Sinds enkele weken mag ik mij de trotse eigenaar noemen van een elektrische zelfrijdende auto. En wow! Wat een verschil ten opzichte van mijn “traditionele”, op diesel rijdende voorganger. Een eye-opener waarbij de toekomst ineens realiteit wordt.

Afgelopen jaar was ik namens mijn bedrijf uitgenodigd op een ‘clean-tech’ vakbeurs in San Francisco, Silicon Valley. Daar was mobiliteit één van de veel besproken onderwerpen en heerste breed het gevoel dat mobiliteit in de nabije toekomst heel erg zou gaan veranderen.

Oorzaken

Er zijn meerdere oorzaken voor die verandering. De toenemende trend in auto-delen, en eigen bezit dat steeds minder aantrekkelijk wordt. Ook zijn wij gewend geraakt aan de snelle ontwikkelingscyclus van computers en smartphones (1 jaar). Hij verwacht dat ook in de auto de nieuwste snufjes zitten net als een SmartPhone, iets wat met de lange ontwikkelingscyclus (5 jaar) van een auto erg lastig is. Daarnaast maakt de ‘Global Gridlock’ dat wegen vol zijn en er geen ruimte meer is voor nog meer infrastructuur. Tenslotte is er een toenemende belangstelling voor energiezuinige voertuigen en nieuwe typen brandstoffen, zoals waterstof.

Deze veranderende omstandigheden geven ruimte voor nieuwe businessmodellen en andere bedrijven. Kijk naar Tesla: niet alleen hebben zij een heel nieuw type auto in de markt gezet, ook werken zij met een volkomen nieuw en revolutionair businessmodel waarbij het bedrijf wereldwijd de gehele keten van productie tot verkoop en levering beheerst. Deze trends geven ook ruimte aan spelers uit onverwachte hoek zoals Google dat zich toelegt op de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.

Het resultaat is dat ook de traditionele autoleveranciers zichzelf opnieuw aan het uitvinden zijn. Zij kunnen immers niet in hun eentje al deze krachten controleren. Wellicht worden zij meer en meer een ‘mobiliteitspartner’ en is de winnende speler diegene die het beste kan integreren met andere systemen en spelers. Mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Apple en een groeiend aantal autofabrikanten om de bestuurder via Apple Car Play de ultieme multimedia experience te bieden.

Zelfrijdende auto

Goed.. dat waren mooie verhalen van deskundigen en trendsetters en bovendien speelde het zich af in het hippe Silicon Valley . In Nederland weer terug naar de orde van de dag. Die zelfrijdende auto zou nog wel even duren.

Niet dus. En die bevinding kwam hard binnen toen ik voor het eerst vanuit huis naar mijn kantoor reed. Voor vertrek met een app even de status van de auto checken, controleren of ik voldoende stroom in de batterij heb en even stoelen opwarmen, bij vertrek automatisch mijn agenda op het dashboard van de auto en met 1 klik de route opstarten. Op de A1 de autopilot (letterlijk) aan, geruisloos onderweg, Spotify streaming en de laatste nieuwtjes stromen op het dashboard binnen via de ingebouwde internetverbinding. Gratis “over the air” updates vanuit de fabrikant waarbij nieuwe “features” geïntroduceerd worden. Met een minimale CO2 uitstoot – niets zelfs als ik de auto met groene stroom laad. De auto wordt echt slim en rijdt rustig in de stroom van het verkeer mee.

Techniek is er klaar voor

Conclusie is dat ik verwacht dat binnen 1 tot 3 ontwikkelingscycli heel veel auto’s uitgerust zullen zijn met sensoren en computers die zelf rijden mogelijk maken. Ook de infrastructuur zal hier snel op worden aangepast, bijvoorbeeld met beacons die alleen toegang geven aan auto’s die op autopilot rijden (denk aan een carpoolstrook maar dan voor zelfrijdende auto’s). Dit verhaal wordt nog eens extra aangejaagd door de recente publicaties vanuit onze regering waarin zij aangeeft dat innovatie in mobiliteit speerpunt is in haar beleid.

En als dat gebeurt wat betekent dat dan voor ons gevoel met onze ‘Heilige Koe’? De techniek is er klaar voor, nu de maatschappij nog. En net zoals dat gaat met alle nieuwe ontwikkelingen blijft het lastig voorspellen waar de wereld heen gaat. Eigenlijk is het een omgekeerde piramide: het puntje is de techniek die steeds breder wordende toepassingsmogelijkheden biedt. Een heel interessante wereld voor alle partijen die momenteel actief zijn in de automotive sector.

 

Over

Over Hans Schaap Hans Schaap is oprichter van Dation en GreenStar . Met zijn bedrijven helpt hij om rijgedrag te verbeteren en daarmee kosten te besparen en veiliger en milieuvriendelijker te rijden. Vanuit zijn professie volgt hij de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, technologie en gedragsverandering op de voet.

Nieuwsbriefbanner