Waarom Tesla net zo innovatief is als ouderwets

Gepubliceerd:

Wat is de ultieme zakelijke auto volgens de consultants van Athlon? Mobility Reporter blogger en Athlon mobility expert Richard Ninaber van Eyben bekijkt het vanuit individuele behoeftes en kiest voor Tesla Model S.

Automotive leunt op twee poten. De eerste is de directe beschikbaarheid van een auto, de ander is beleving. Je hoeft de voordeur maar uit te lopen om het voorportier te openen. En wanneer je het gaspedaal indrukt, dan gebeurt er iets in je stofwisseling. Endorfine, serotonine, adrenaline. Ze zeggen van Elon Musk wel dat hij eigenlijk geen autobouwer is, maar een revolutionair in elektrische energie. Ik denk het ook. Musk begrijpt dat de auto in wezen ‘af’ is. Dat innovaties als een volledig elektrische aandrijving en auto-pilot alleen nodig zijn om hem een nieuwe tijd in te loodsen. En dat essentiële behoeftes niet verloren gaan.

Deeleconomie en zelfrijdende auto’s

Laten we ons geen rad voor ogen draaien door de opkomst van de deeleconomie, van geïntegreerd openbaar vervoer en door de zelfrijdende auto. Zeker, zeer grote groepen mensen zullen autobezit opgeven en de snelste, prettigste optie kiezen. Ze zullen zich láten rijden in een wereld vol Uber-chauffeurs, of nog verder weg, autonoom rijdende deelauto’s. Snel oproepbaar en praktisch direct beschikbaar. Het klaart de klus, en voor velen is dat voldoende.

Maar het blijft surrogaat. Want eenieders droomauto, die een emotie uitlokt, die ingrijpt in de stofwisseling, die roep je niet op met Uber. Daarin laat je je niet rijden. Die komt niet, die is er. Staat gewoon voor de deur te glanzen. En als dat onze ultieme droom is, zou daarvoor in het nieuwe mobiliteitstijdperk dan geen plek zijn? Tuurlijk wel. De vraag is eerder: wie mag daar nog van dromen?
Ongeveer 100 jaar geleden stond de auto alléén bij de patriciër op de oprit. Hij liet zich rijden door chauffeur als het efficiënt moest, en ging voor pure beleving zelf achter het stuur zitten. Voor het shotje adrenaline. Daar gaan we weer naartoe. Morgan Stanley’s top automotive analist Adam Jonas voorspelt dat rijden weer voor de rijken wordt. Het ‘gewone publiek’ beweegt zich in de toekomst voort met deelvervoer. De executive niet. Die kiest voor de ultieme beschikbaarheid van bezit of lease én voor beleving. Daar blijft de Tesla voor staan. En dan kiest hij zelf wel of hij zich laat rijden – auto-pilot – of zelf achter het stuur kruipt om stoom af te blazen.

Over

Richard Ninaber van Eyben is expert op het gebied van Fleet & Mobility management. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder.

Nieuwsbriefbanner