mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Kent u deze nog?

Gepubliceerd:

Vroeger was alles beter. Althans, dat zegt men. Maar voor auto’s lijkt dat niet helemaal op te gaan. Ze worden alsmaar mooier, groter en beter. Toch is het ontzettend leuk om zo nu en dan even terug te kijken naar de iconen uit de auto- en mobiliteitsgeschiedenis. Daarom gaat Mobility Reporter vandaag op de retrotoer met de 2e generatie BMW 3-serie.

Al tientallen jaren verdelen de Audi A4, Mercedes C-klasse en de BMW 3-serie het gros van de luxe zakelijke leasemarkt. Je zou bijna vergeten dat die laatste ooit de markt zo goed als voor zichzelf had. Dit jaar precies veertig jaar geleden kwam BMW met de eerste 3-serie, een compacte tweedeurs sedan die snel populair werd onder jonge zakenlui. Toen BMW in 1982 met een nieuwe generatie 3-serie kwam, kon dat op geen beter moment komen. De economie stond in bloei en de BMW 3-serie groeide uit tot een icoon van de zakelijke automarkt. Dus zet Rick Astley op en trek de autotelefoon van zolder, want we gaan voor deze ultieme yuppenauto even terug naar de jaren 80.

Zelfs Richard “Pretty Woman” Gere reed erin

Voor de tweede generatie 3-serie, met modelnummer E30, besloot BMW verder te bouwen op het succes van zijn eerdere compacte sedans. Het ontwerp werd verfijnd, gebruik makende van de toen hypermoderne computertekenprgramma’s en onderzoek in aerodynamica. Als resultaat was de E30 bijzonder efficiënt, zonder dat het ten koste ging van het vermogen en de wegligging. Een echte rijdersauto, maar wel met een prijskaartje. De tweede generatie 3-serie was ongeveer dubbel zo duur als zijn voorganger. Toch leek dit de verkoop niet in de weg te staan. Van de E30 werden in tien jaar tijd ruim 2,3 miljoen exemplaren verkocht, meer dan een half miljoen meer dan van concurrerende Mercedes 190. En de E30- cabrioletversie werd vooral voor zakenmannen een statussymbool. Met als ultieme rijder: Richard Gere die in Pretty Woman voor de E30 indruk probeert te maken op Julia Roberts. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

  • BMW E30 in actie

    De yuppenauto van de jaren tachtig schitterde ook in Pretty Woman.

  • BMW E30 in actie

    De yuppenauto van de jaren tachtig

  • BMW E30 in actie

    De yuppenauto van de jaren tachtig

  • BMW E30 in actie

    De yuppenauto van de jaren tachtig

Nieuwsbriefbanner