Ontwikkelaar of gebruiker: wie ontwikkelt nou wie?

Gepubliceerd:

Uber, Google, Apple, Tesla, Spotify, Netflix… Allemaal Game changers. Althans, zo worden zij vaak betiteld. Terecht of onterecht; ik kan het niet beoordelen. Ik ben – net als u? – een simpele gebruiker. Ja ik volg Uber op de voet, heb een iPhone en iPads, heb thuis diverse apps om muziek te luisteren of tv te kijken en ik gebruik Google te pas en te onpas. Van een Tesla kan ik voorlopig enkel dromen. Ik ben gebruiker dus.

Digitale disruptie – Digitale disruptie is het fenomeen dat jonge bedrijven door digitale innovatie in een heel korte tijd een dominante positie in een markt kunnen innemen ten koste van bestaande marktpartijen.

Kun je deze game changers de spreekwoordelijke eer toekennen voor de ‘digitale disruptie’? Of zijn u en ik de ware game changers en helemaal niet die uiterst actieve firma’s? Zijn wij samen degenen die het landschap van reizen, rijden, luisteren en kijken volledig anders inkleuren? Bestaan wij dankzij de iPhone of bestaat de maker van de iPhone dankzij ons?

Daimlers strategie: CASE

Recent heeft Dr. Dieter Zetsche, CEO van Daimler AG en Hoofd van Mercedes-Benz Cars, een zeer interessante lezing gegeven. Tijdens de Mondial de l’Automobile 2016 presenteerde hij Daimler’s strategie voor de toekomst van mobiliteit. Dit onder de naam van CASE. CASE staat voor: Connectiviteit, Autonoom rijden, Shared en Elektrische aandrijfsystemen. Wat mij intrigeert is zijn toelichting dat elk van deze vier trends het potentieel heeft om de automobielindustrie op zijn kop zetten. Maar dat de echte revolutie ligt in een intelligente koppeling van de vier trends.

Ook hier vraag ik mij of wie nu de game changer is: is dat CASE of, wederom, u en ik. Het antwoord lijkt simpel. Want zitten wij te wachten op iets dat connected is, autonoom en elektrisch rijdt en bovendien gedeeld is? Eerlijk antwoord? Neuh. Gaat we het tegenhouden dan? Neuh.

Waar zijn wij dan, wij afnemers? Wij die dergelijke programma’s tot een succes maken?

Wij willen GETS

Wat duidelijk is, is dat wij gebruikers bij veel dingen Gemak zoeken. Efficiency vinden wij belangrijk. Toegankelijkheid vinden wij belangrijk. En het moet Snel gaan. Kortom, als we toch met afkortingen bezig zijn, ik weet er ook een: GETS.

Als we onze vraag, samengevat in GETS, nader bekijken, dan laten wij nu al dagelijks zien dat we connected willen zijn. Ga bijvoorbeeld in een willekeurige wachtkamer kijken; nie-mand bladert nog in een oude Donald Duck of in een verkreukelde Autovisie. Wel nee. We swipen op onze mobiele telefoon.

We willen smart zijn. We willen meer en meer gefaciliteerd worden. Bezit maakt al geruime tijd plaats voor gebruik. Oké, u nog niet. Maar heeft u al eens op Peerby gekeken? Uw buren doen al wel aan delen. Boormachines, steigers, praattafels, bladblazers en nog veel meer. En dan het liefst even snel geregeld via de smart phone of tablet. GETS, hartstikke GETS.

Onderhuidse vraag

Wat de heer Zetsche doet met CASE, is het antwoord geven op onze onderhuidse vraag naar GETS. En zo ook de andere genoemde partijen. De leverancier heeft zijn inbreng. Zo ook wij als gebruikers. Op basis van gelijkwaardigheid.

Kortom GETS is CASE. Wij samen, gebruikers en ontwikkelaars en leveranciers, geven invulling aan disruptieve ontwikkelingen. En ja, ook u!

Over

Richard Ninaber van Eyben is expert op het gebied van Fleet & Mobility management. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder.

Nieuwsbriefbanner