Modernisering op het juiste moment

Gepubliceerd:

Vroeger was alles beter, althans zo zegt men. Maar voor auto’s lijkt dat niet helemaal op te gaan. Ze worden alsmaar mooier, groter en beter. Toch is het ontzettend leuk om terug te blikken, een kijkje naar de iconen uit de auto- en mobiliteitsgeschiedenis. In onze serie Mobility Reporter goes Retro dé auto die VW weer op de kaart zette. Een auto die zorgde voor een wereldwijd succes: de VW Golf.

Eén van de bekendste auto’s ter wereld? Dan komt de Volkswagen Golf waarschijnlijk in je op. Dat is ook niet raar. De auto is namelijk één van de meest verkochte auto’s ter wereld, naast de Amerikaanse Ford F-Serie en de Toyota Corolla. Van die drie is de Golf ook nog eens de jongste. Met ruim dertig miljoen gebouwde exemplaren ken je vast wel iemand met een Golf.

 

Oorsprong

De auto werd in mei ’74 gepresenteerd als opvolger van de Volkswagen Kever. Een opvolger was hard nodig, want Volkswagen verloor zijn populariteit doordat het nog immer ouderwetse modellen leverde. Kopers zaten in de jaren zeventig niet meer te wachten op luchtgekoelde auto’s die afgeleid waren van de Kever.

De kennis voor de ontwikkeling van de nieuwe auto kwam vooral van Auto Union, het vroegere Audi. De Golf had zijn motor voorin en beschikte over voorwielaandrijving. Dat zorgde voor een ruim en praktisch interieur, iets dat bij de Kever niet het geval was. Dankzij ontwerper Giorgetto Giugiaro had de auto een voor zijn tijd moderne en aantrekkelijke uitstraling.

 

Enorm succes

De Golf was vanaf de start een verkoopsucces. De auto kwam tijdens de eerste oliecrisis op de markt. Daardoor was de vraag naar zuinige auto’s groot, en dat was de Golf. De auto werd geleverd met kleine en moderne motoren. Terwijl de meeste auto’s destijds groter en zwaarder waren dan de Golf. Samen met de VW Passat trok de Golf het merk weer uit het slop.

 

Verschillende varianten

De Golf was er in veel verschillende smaken. Het was een van de eerste compacte auto’s die met een dieselmotor werd geleverd, alleen Peugeot installeerde al langer dieselmotoren in kleinere auto’s. In het geval van de Golf leverde het een niet erg gecultiveerde auto op, maar wel één die bijzonder zuinig was voor zijn tijd.

In 1976 presenteerde Volkswagen ook de GTI. Deze uitvoering werd geleverd met een 110 pk-sterke injectiemotor. Daarmee werd de Golf even snel als kleine sportwagens. De GTI bracht ook de hele hype rondom ‘hot hatches’ op gang. Dat zijn extra gepeperde versies van normale hatchbacks. GTI is vandaag de dag nog steeds de naam van één van de snelste uitvoeringen van de Golf.

Drie jaar later kwam er ook een cabrioversie van de Golf op de markt. De auto werd nog tot 1993 gebouwd, en was destijds met bijna 390.000 exemplaren, de meest gebouwde cabrio ter wereld.

 

Vandaag de dag

Halverwege 2013 werd de dertig miljoenste Golf gebouwd. De oer-Golf werd overigens in Zuid-Afrika nog tot 2009 nieuw geleverd. Toen in 1984 de verkoopcijfers van de Golf II in het land tegenvielen, werd besloten de Golf I weer te produceren. Ditmaal onder de naam Citi Golf. Door de lage prijs werden er in 2005 3,5 keer meer Citi’s verkocht dan de toenmalige nieuwe Golf V. De Golf is dus echt een succesnummer geworden, en nog lang niet op zijn retour.

Nieuwsbriefbanner