mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Zo maak je medewerkers bewust van hun reisgedrag

Gepubliceerd:

Met de opkomst van mobiliteitsbudgetten streven werkgevers er naar om werknemers bewust te maken van hun reisgedrag. Elke kilometer kost immers geld (en schone lucht). Hoeveel? Dat is afhankelijk van het vervoersmiddel; een e-bike is goedkoper en schoner dan een leaseauto. Met deze vijf tips maak je van je werknemers bewuste reizigers.

1 – Beloon goed gedrag

Een erg zichtbare en efficiënte manier om het reisgedrag van je medewerkers te beïnvloeden is door beloningen. Is er weinig kostbare parkeerruimte beschikbaar? Beloon medewerkers die niet bij kantoor parkeren, maar bijvoorbeeld met het OV reizen of carpoolen. Verschillende leasemaatschappijen spelen in op de vraag wat een gepaste beloning is voor duurzaam reizen. In plaats van een financiële beloning kan er bijvoorbeeld ook gekozen worden voor een spaarsysteem voor gezinsuitjes, zoals de Efteling of de dierentuin.

2 – Ga de battle aan

Steeds meer initiatieven laten medewerkers van bedrijven, of bedrijven onderling, met elkaar strijden in zogenaamde mobiliteits-battles. Eerlijk is eerlijk: een wedstrijdelement doet het altijd goed. In mobiliteitsspel Van5naar4 neem je het als lid van een team op tegen andere teams (en collega’s). Het spel kan ingezet worden als maatregel, sturingselement of imago-booster. Het geeft de spelers input over de bespaarde energie en de verbande calorieën en er kunnen prijzen gewonnen worden.

Daarnaast zijn er diverse georganiseerde mobiliteitsbattles waar je je als bedrijf voor kunt inschrijven, zoals Low Car Diet. Deze wedstrijd biedt medewerkers de kans om duurzame vormen van werk en vervoer uit te testen. Het doel: reiskosten besparen, minder CO2-uitstoot en meer beweging voor medewerkers.

3 – Maak fietsen makkelijk

Werkgevers hebben meer invloed op het fietsgedrag van hun medewerkers dan ze denken. Denk aan de simpele maatregel om extra fietsenstallingen in de parkeergarage aan te brengen, of de stalling te overkappen; zo laat je als werkgever zien dat fietsers gewaardeerd worden. Is fietsen voor medewerkers geen optie, omdat ze te ver weg wonen? Misschien is de e-bike wel een mogelijkheid als een normale fietstocht te ver is. Wordt de auto vaak verkozen boven een ritje met de trein en de bus? Geef je werknemers een abonnement waar ze ook gebruik kunnen maken van een OV-fiets. Daarnaast is het voor bedrijven mogelijk om werknemers fietsen te laten leasen (BOVAG leasefiets) of gebruik te maken van een deelfiets (Hopperpoint). Wie wil de dag nu niet beginnen en afsluiten met een frisse neus?

4 – Meer openbaar vervoer

Medewerkers die met het OV reizen belasten het milieu een stuk minder dan leaserijders. Maar ook voor het bedrijf zijn er voordelen (bv belasting of een parkeerplek). Een bewustmakende maatregel is het flexibiliseren van werktijden voor medewerkers die het met OV komen. Nieuwe medewerkers kun je direct aansporen om gebruik te maken van het OV door ze een proefabonnement aan te bieden. En zorg dat er, behalve deelauto’s, ook anonieme OV-chipkaarten beschikbaar zijn (inclusief fietsabonnement). Zo kunnen werknemers altijd gebruik maken van een OV-fiets of het openbaar vervoer zonder ‘gedoe’.

5 – Train goed gedrag

Goed gedrag kun je trainen! Er zijn verschillende rijstijltrainingen en e-learnings beschikbaar, zoals e-Driver. Gemiddeld kan een bedrijf 8,5% besparen op brandstofkosten. Met trainingen creëer je een duurzamer bedrijf in een paar stappen. E-Driver maakt eerst een scan van de huidige stand van zaken inclusief knelpunten. Door middel van wetenschappelijk onderbouwde formats worden werknemers online getraind om veiliger en zuiniger te rijden.

6 – Gouden concept: carpoolen

Beloon carpoolende collega’s of collega’s die hun auto uitlenen voor zakelijke ritten met een gratis parkeerplaats. Houd rekening met het indelen van diensten, zodat collega’s die vlak bij elkaar wonen samen kunnen reizen.

Nieuwsbriefbanner