mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Pensioen?? Doe eerst maar een leasebak!

Gepubliceerd:

Tuurlijk. Een goed pensioen is belangrijk. Toch gaan jonge professionals liever voor ‘comfortabele mobiliteit’. 

Mismatch: voor zo’n beetje de helft van de werkgevers is ‘reizen’ niet eens gespreksonderwerp tijdens de eerste kennismaking.

Gevolg: talentvolle young professionals passen voor bepaalde functies. Maar liefst 81% van de jongeren ziet mobiliteit als een belangrijk onderdeel van het totale pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit onderzoek van Athlon. De meeste jongeren (18-34 jaar) vinden onbezorgd reizen zelfs net zo belangrijk als een goed pensioen – wat door werkgevers juist vaak gezien wordt als belangrijkste arbeidsvoorwaarde naast het basissalaris.

Een op de drie jonge talenten stelt zelfs dat werkgevers simpelweg de taak hebben voor goede reismogelijkheden te zorgen.

Mobiliteit op agenda sollicitatiegesprek

Vreemd genoeg zijn onderwerpen als reiskostenvergoeding of een leaseregeling bij 42% van de organisaties niet eens een agendapunt tijdens het sollicitatiegesprek. Terwijl juist daarin het verschil te maken is. Slechts 1 op de 6 werkgevers zet mobiliteit wél prominent op de agenda om jong talent aan zich te binden. Een sterke zet van die organisaties, om er al tijdens de onderhandelingsgesprekken over te praten. Want voor 1 op de 3 jonge talenten vormen goede reismogelijkheden dus een vereiste van een goed werkgever.

Leaseauto niet besproken? Gemiste kans!

Folkert Ruiter, als marketingmanager bij Athlon verantwoordelijk voor het onderzoek:  ‘Voor sollicitanten kan het aanbod van een mobiliteitskaart of leaseauto een doorslaggevende factor zijn bij het vergelijken van potentiële werkgevers. Door het er in onderhandelingsgesprekken niet over te hebben, lopen werkgevers en recruiters kansen mis om hun organisatie op dit gebied te onderscheiden van concurrenten.’

Slechts in 20% van de gevallen is mobiliteit vast onderdeel van het wervingsproces. Genoeg ruimte voor verbetering dus.

Nieuwsbriefbanner