Koninklijk succesnummer: de Ford Sierra

Gepubliceerd:

Vroeger was alles beter, althans zo zegt men. Maar voor auto’s lijkt dat niet helemaal op te gaan. Ze worden alsmaar mooier, groter en beter. Toch is het ontzettend leuk om terug te blikken, een kijkje naar de iconen uit de auto- en mobiliteitsgeschiedenis. In onze serie Mobility Reporter goes Retro dit keer hét succesnummer uit het d-segment in de jaren tachtig: De Ford Sierra.

Toen de Ford Sierra in 1982 op de autosalon van Parijs werd voorgesteld, zorgde hij voor veel sensatie. De auto was voor zijn tijd erg gestroomlijnd en leek niet op de hoekige auto’s die destijds de markt domineerden. Voor de conservatieve koper was het niet de eerste keuze. Toch werd de auto veel verkocht, en hield deze hoge verkoopcijfers zijn hele carrière vol. De voorganger van de eveneens populaire Mondeo deed het ook in Nederland uitstekend. Het was dan ook meerdere malen de best verkochte auto in z’n segment.

Populair

De Sierra, opvolger van de Ford Cortina en de Ford Taunus, was vanaf oktober 1982 leverbaar. Naast de standaardkleuren kon in die tijd uiteraard ook voor de kleuren, groen, rood en zelfs goudbeige worden gekozen. In een tijdsbestek van zo’n elf jaar werden er ruim 2,7 miljoen gebouwd. Ford Sierra liefhebbers zullen zich vast nog wel de twee sportuitvoeringen herinneren. De Sierra XR4i met 2.8 V6, lichtmetalen velgen, een grote achterspoiler, grotere bumpers en later de Sierra XR4x4 met een dikke 2.9 V6 motor en vierwielaandrijving. Het andere sportieve Ford Sierra model was de Cosworth, met een 2.0 16-klepper injectiemotor met turbo, goed voor 204 pk. Verder een technisch flink aangepast model, met onder andere een aangepaste grille en motorkap.

 Het koningshuis in een Ford

In de koninklijke familie was vorige eeuw ook een aantal fanatieke Ford-rijders te vinden. Toenmalig koningin Beatrix werd eerst rondgereden in een verlengde Ford Granada. Deze auto werd opgevolgd door een aantal verhoogde en verlengde Ford Scorpio’s.

Ook kroonprins Willem-Alexander had een Ford. In 1988 reed hij één van de potentere uitvoeringen van de Sierra, namelijk een XR4x4. De auto bleek echter té potent; tijdens een inhaalactie op hoge snelheid verloor de koning de macht over het stuur en belandde in de sloot.

Ford Sierra

Ford Sierra

Nieuwsbriefbanner