mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Wanneer mensen uit zichzelf zuiniger gaan rijden

Gepubliceerd:

Toegegeven, om het CO2-verbruik van je werknemer terug te dringen, gaat autorijden verbieden wel erg ver. Maar het werkt wel. Een wijk in Zuid-Korea besloot een maand lang geen auto meer toe te laten. Dit gebeurde er.

Het doel van het Ecomobility Festival, zoals het experiment in de stad Suwon heette, was mensen zelf laten meemaken hoe een CO2-vriendelijke toekomst eruitziet. Volgens medebedenker Konrad Otto-Zimmermann, van The Urban Idea, moest het experiment per se een maand duren. ‘Dan moeten mensen hun dagelijkse routine aanpassen. Dat bereik je niet met een autovrije zondag of een autovrije week, mensen kunnen hun afspraken daaromheen plannen. Met een maand raak je mensen in hun dagelijkse agenda, zodat ze ecomobility écht ervaren.’

Zo ging het: geen auto’s, wel fietsen en elektrische scooters

Na twee jaar plannen was het in september 2013 zover: 1.500 auto’s reden de wijk uit en werden in andere delen van de stad geparkeerd. Wijkbewoners kregen tijdelijk een fiets of elektrische scooter van de stad, zodat ze zich toch konden bewegen. Mensen die niet konden fietsen, kregen les op een speciaal opgezette fietsschool. Postbodes bezorgden de post met een elektrische fiets. Cafés en restaurants plaatsen meer stoelen buiten, voor de vele voorbijkomende voetgangers. En voor de bewoners die de auto buiten de wijk nodig hadden: shuttle bussen reden om het kwartier de wijk uit naar de geparkeerde auto’s.

Dit leverde het op: bewoners die zelf het milieu willen sparen

Om het ‘goede gedrag’ te stimuleren, besloot het stadsbestuur na het experiment stoepen te verbreden en extra parken aan te leggen in de wijk. Maar nog belangrijker: bewoners hadden goede ideeën opgedaan over hoe ze hun wijk blijvend konden verbeteren. In overleg met hen besloot het stadsbestuur de snelheidslimiet te halveren, zodat er nu alleen nog maar bestemmingsverkeer in de wijk rijdt. Zelf besloten de wijkbewoners hun auto’s niet meer op de stoep te parkeren. Om voetgangers en fietsers meer ruimte te geven. En ze organiseren nu maandelijks zelf een autovrije dag.

Totale kosten: meer dan 10 miljoen dollar, maar dan spaar je wel het milieu.

Bron: Fast Company

Nieuwsbriefbanner