mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Elektrische stadsauto’s of e-bikes: de toekomst van stadsvervoer?

Gepubliceerd:

Met enige regelmaat staan staan jij en je werknemers van bumper tot bumper in de file. Vooral in en rond stedelijke gebieden nemen de files toe. De groeiende congestie in steden blijft een probleem. De oplossing? Je kunt de fiets pakken. Maar wat doe je als dat geen optie is; omdat jouw werk nét te ver is, en het openbaar vervoer niet flexibel genoeg?

 

In Japan kennen ze het probleem maar al te goed. Ruimte is er schaars, de hoeveelheid inwoners enorm. De gemiddelde snelheid in de steden ligt erg laag en een parkeerplaats voor je auto is een kostbare aangelegenheid, als je er al een kan krijgen. Het zal dan ook niemand verbazen dat kleine auto’s hier erg populair zijn.

De overtreffende trap

De Japanse start-up Rimono gaat erg ver in het creëren van een kleine auto. Eind mei presenteerde het bedrijf hun gelijknamige wagentje. Het is slechts 2.2 meter lang en schoon: het wordt aangedreven door een kleine elektromotor. Met een topsnelheid van zo’n 45 kilometer per uur en een actieradius van 50 kilometer is het geen alternatief voor een conventionele auto. Zie het meer als een snelle variant van de fiets, waarbij je ook nog eens droog zit.

Overigens is er ook een micro-auto van Europese bodem: de Renault Twizy. Een stuk volwassener en leverbaar in een versie die 45 kilometer per uur kan, en één die zelfs 80 kilometer per uur haalt. Beide versies hebben een actieradius van zo’n 100 kilometer en kunnen dus ook buiten de stad worden ingezet.

En wie kent Car2Go niet? De wit-blauwe elektrische Smart autootjes rijden sinds 2011 rond in Amsterdam. Verder vind je ze in steden in Europa en Noord-Amerika, en sinds kort zelfs in China. Door de beperkte actieradius mag je met het wagentje alleen in een afgezet werkgebied rijden en parkeren.

Een slimme fiets

Het blijft niet alleen bij auto’s, ook de fiets is in ontwikkeling. De Nederlandse fietsfabrikant VanMoof is al een aantal jaar bezig om de perfecte stadsfiets te maken. De fiets moet dé oplossing zijn voor het woon-werkverkeer, aangezien deze volgens VanMoof meerdere problemen in één klap oplost. De lucht wordt schoner, de mensen gezonder en de doorstroming in het verkeer verbetert.

 

Het resultaat? De VanMoof Electrified S, een fiets die het bedrijf ook in New York aan de man weet te brengen. VanMoof heeft zelfs een eigen winkel in het hippe Newyorkse stadsdeel Brooklyn. Het is een strak gelijnde elektrische fiets. De batterij is in het frame weggewerkt, evenals de verlichting. Hij is connected; dit betekent dat je hem van het slot kunt halen met je mobiel. Ook kun je de fiets via gps altijd weer terug vinden. Diefstal loont dus niet meer! De fiets is een praktisch alternatief voor een auto in een drukke stedelijke omgeving. Dankzij het elektromotortje kost het je weinig energie om grotere afstanden af te leggen of met wind tegen te fietsen. Je bent ook sneller dan op een conventionele fiets, waardoor je reistijd niet iets is om je zorgen over te maken. Is dit de ideale uitbreiding van jouw wagenpark?

Nieuwsbriefbanner