Elektrisch rijden wordt nóg populairder

Gepubliceerd:

Elektrische auto’s zijn in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Iets dat voor een groot deel te danken is aan subsidies en regelgevingen. Vanaf 2017 wordt er een nog grotere populariteitsboost van elektrische auto’s verwacht.

Vanaf 2017 is het financieel gezien een stuk minder aantrekkelijk om een nieuwe plug-in hybride te leasen. Waar in 2015 de bijtelling over plug-ins te verwaarlozen was, en in 2016 relatief laag, wordt de bijtelling in 2017 voor alle auto’s met een CO2-uitstoot vereffend. Voor alle auto’s die meer dan nul gram CO2 per kilometer uitstoten, geldt een bijtellingspercentage van 22 procent. Alleen elektrische auto’s hebben nog het lage percentage van 4 procent.

Biedt dat mij voordeel?

Werknemers die kiezen voor een elektrische leaseauto zijn ook voordelig voor jou als wagenparkbeheerder. Je hebt meer zekerheid over de kosten van de auto. Bij een plug-in hybride lag het er maar net aan hoe vaak je werknemer elektriciteit ‘tankt’, en hoe vaak benzine of diesel. Bij een volledig elektrische auto is die keuze er niet. Er wordt altijd elektriciteit gebruikt, en dat is goedkoper. Zeker als deze zelf wordt opgewekt door middel van zonnepanelen. Daarnaast is er een milieu-investeringsaftrek beschikbaar. Dit maakt het financieel nog aantrekkelijker.

Overstappen op volledig elektrisch rijden? Download de whitepaper ‘Van 0 naar 100% elektrisch’ en bepaal of elektrisch rijden een haalbare en gunstige keuze is voor u en uw werknemers.

Met welke elektrische auto’s moet ik rekening houden?

Momenteel zijn er zo’n vijftien verschillende volledig elektrische modellen op de Nederlandse markt. Dit zijn de nieuwkomers die voor misschien wel de doorslag gaan geven voor een omschakeling in je wagenpark:

  • Volkswagen e-Golf

De e-Golf kennen we natuurlijk al langer, maar vanaf modeljaar 2017 is de auto aantrekkelijker voor personen die veel rijden. De accucapaciteit groeit volgend jaar van 24,2 kWh naar 35,8 kWh. Dit zorgt ervoor dat de theoretische actieradius nu op 300 kilometer ligt. Een stuk meer dan voorheen en ruim genoeg voor de meeste leaserijders. De prijs is vergelijkbaar met soortgelijke elektrische modellen. Reken er maar op dat je deze auto veel gaat zien aankomend jaar.

  • Tesla Model X

De Tesla X is de grote broer van de reeds bekende Model S. De Model S is in Nederland razend populair en de verwachting is dat de Model X daar niet voor onder gaat doen. De instapversie van de Model X beschikt al over een totaal vermogen van 328 pk. Dit maakt de auto razend snel. De grote 60 kWh accu zorgt ervoor dat de auto toch een bereik heeft van 355 kilometer. Overigens heeft de Model X meer bijzondere eigenschappen. Zo biedt de auto plaats aan zeven passagiers en mag de auto ruim 2200 kilo trekken. Dit in tegenstelling tot de meeste elektrische auto’s die geen kilo mogen trekken.

  • Hyundai IONIQ Electric

Dit is een echte nieuwkomer. Hyundai is een nieuwe speler op de Nederlandse markt voor elektrische auto’s. De IONIQ is een middenklasser met een bereik van 280 kilometer. De auto is op veel punten vergelijkbaar met de eerdergenoemde e-Golf, maar de instapprijs ligt zo’n 10% lager.

  • Opel Ampera-e

De Opel Ampera-e kan weleens voor een revolutie gaan zorgen op het gebied van elektrische auto’s. Hoewel de auto de naam Ampera draagt, heeft hij niks te maken met de Opel Ampera die we reeds kennen. De Ampera-e is namelijk een compacte en volledig elektrische auto. Doordat de grote accu in de bodem zit verwerkt, zijn het interieur en de kofferbak erg ruim. Zeker voor een auto van dit formaat. De echte reden om voor deze auto te gaan is de actieradius. Op een volle accu valt maar liefst 500 kilometer. Een slak is het met ruim 200 pk ook zeker niet. Nieuwsgierig geworden? Dan moet je nog even wachten. De Ampera-e kan vanaf aankomend voorjaar tot jouw wagenpark behoren. Qua prijs zal de auto vergelijkbaar zijn met de e-Golf en BMW i3.

Nieuwsbriefbanner