mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Elektrisch rijden tijdens uw vakantie: Cote d’Azur of de Achterhoek?

Gepubliceerd:

Elektrisch rijden is niet te stuiten. Sinds 1 januari 2015 zijn er ruim 46.000 elektrische auto’s bijgekomen op de weg. Mobility Reporter blogger en Mobility Consultant bij Athlon Richard Ninaber van Eyben vraagt zich af hoe de bestuurders van die auto’s zich voorbereiden op de vakantie.

 

De zomervakantie is voor velen van ons binnen handbereik. Nog enkele weken afzien en we mogen weer. De exodus richting Zuid-Europa kan beginnen. Van te voren de auto nog even laten checken bij een Athlon Service Center. Koffers en sporttassen in de achterbak gepropt, gaatjes opgevuld met schoenen, strijkijzer, toilettassen en toiletrollen. Set met badminton rackets als laatste er boven op. Oef, klep gaat nog net dicht. Dakkoffer geïnstalleerd; ook deze tjokvol bagage. Die paar kilo aardappelen moeten per slot van rekening ook mee; die Franse aardappelen smaken zó anders. Luister en met een beetje fantasie hoor je de auto zuchten van al die meuk. Onderweg bij Hazeldonk, Beek of Venlo voorlopig voor de laatste keer volgooien met de tankpas van de baas. Off we go! De camping in Fréjus wacht op ons.

 

Tesla’s snelladers

Lekker als je een benzine-, diesel- of zelfs Plugin Hybride rijdt. Maar wat als je al volledig elektrisch rijdt? Tesla helpt je door een netwerk van snelladers door het grootste deel van Europa te bieden; tot en met de Spaanse grens en Noord Italië kunt u bij Tesla terecht. Dat in combinatie met de toch al prima actieradius van uw Elon Musk-mobiel: goed te doen.

Maar wat als u met een elektrische auto met een range van pakweg 100 kilometer rijdt? Uw collega wil voor de vakantieperiode niet met u ruilen want hij gaat zelf met de alpenkreuzer op pad. Uw werkgever regelt voor u geen andere auto want wenst geen dubbele kosten. Wat gaat u dan zelf doen? Het antwoord op deze vraag intrigeert me!

 

Uren wachten

Gaat u dan voor de vakantie privé een andere auto huren? Of gaat u als avonturier met de auto onderweg en houdt u rekening met een ‘rocky road’? Houdt u dan rekening met de beperkte range, het diverse keren laden van de auto, het uren wachten op weer een beetje actieradius in de batterij als u al niet op die andere gezinnen moet wachten? Gezinnen die net voor u bij de laadpaal arriveerden en u nog uren laten wachten op het inpluggen van uw auto.

Of was u bij de keuze van uw elektrische auto al helder van geest. Heeft u daar bij uw autokeuze al lang rekening mee gehouden. Heeft u gekozen voor Athlon’s Vakantiebundel en bent u gedurende uw vakantieweken al voorzien van een passende vervangende auto? Gaat u altijd vliegen en heeft u de auto al helemaal niet nodig? In beide gevallen blijft de Cote d’Azur bereisbaar. Of blijft u zoals altijd lekker in Nederland en gaat u de omgeving van Ootmarsum of het Montferland op uw e-bike verkennen?

Ik haal mijn stokpaardje weer van stal: óók (internationaal) reizen is een kwestie van regeren en vooruitzien, maar vooral van plannen.

 

Hoe u uw vakantie ook gaat doorbrengen: fijne reis en een behouden thuiskomst!

Over

Richard Ninaber van Eyben is expert op het gebied van Fleet & Mobility management. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder.

Nieuwsbriefbanner