Autonome auto’s en carpooling: dé oplossingen voor zakelijke ritten

Gepubliceerd:

Experts verwachten dat de zelfsturende, autonome auto binnen afzienbare tijd gemeengoed wordt. Een gevolg hiervan is dat het autobezit zal afnemen. Waarom? Met autonome auto’s komen er nieuwe mobiliteitsoplossingen. Niet alleen voor particuliere autorijders, ook en juist voor zakelijke rijders. Maar er is meer dan alleen de autonome auto.

 

Op dit moment wordt de daling van autobezit vooral gekoppeld aan de opkomst van apps zoals Uber of Lyft. Het wordt steeds makkelijker en goedkoper om via een app vervoer te regelen. Een eigen auto of wagenpark heb je niet meer nodig; je maakt gebruikt van de auto van een ander met wie je tegen betaling meerijdt. Dat heet carsharing of carpooling. Ook de grote autofabrikanten zien de toekomst van carsharing of -pooling als een realistische ontwikkeling. Automerken als General Motors, Toyota en Volkswagen hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in autodeel-apps. Ze zien een nieuwe afzetmarkt in bijvoorbeeld het leasen aan Uber of andere deelautochauffeurs.

Autonome auto voor zakelijk gebruik

Terug naar de zelfsturende of autonome auto. De komst van de autonome auto zal het mogelijk maken om het vervoer op elke situatie aan te passen. Je hoeft niet langer gebruik te maken van je vaste wagenpark, je bent namelijk veel flexibeler in het gebruik. Een collega moet ergens worden opgepikt? Een aanvraag op de app en de zelfsturende auto rijdt voor. Is er slechts vervoer nodig voor één persoon? Dan bestelt men een kleine en goedkope autonome auto. Heeft een werknemer een aantal keer per jaar een grote auto nodig? Dan huur je die slechts voor die momenten, en betaal je niet voor het hele jaar. Je betaalt sowieso niet langer voor het autobezit, maar slechts voor de kilometers die jij en je werknemers rijden.

Van bezit naar dienst

Van bezit naar dienst, daar draait het om. De Mobility Card van Athlon is een voorbeeld van hoe bezit volledig uit handen kan worden gegeven. Van een ritje door de autowasstraat tot een zakelijke vliegreis, alles kan met één kaart worden betaald. En komt bij elkaar op een factuur te staan. Op deze manier heb je altijd overzicht in welke en hoeveel ritten er worden gemaakt en heb je niet langer last van de rompslomp met bonnetjes en declaraties. Als werkgever kun je bepalen bij welke tankstations er getankt mag worden en welke andere diensten ‘aan’ staan op de kaart. Ook het Amerikaanse Uber is al vroeg op deze trend ingesprongen. Het bedrijf biedt ‘Uber for Business’: de zakelijke variant van hun vervoersdienst. Werknemers kunnen op een bedrijfsaccount taxiritten bestellen. Uber stuurt vervolgens de factuur naar het bedrijf. Daarnaast is de dienst actief in meer dan vijftig landen. De genoemde voordelen gelden dus ook tijdens zakentrips in het buitenland.

Leasemaatschappijen

Wil je mobiliteit ook echt als dienst aanbieden, kijk dan wat er nog meer mogelijk is, bijvoorbeeld met een kleiner wagenpark en de inzet van speciale diensten zoals vakantiebundels, korte huurcontracten en deelauto’s. Het is een handige oplossing voor werknemers die niet vaak zakelijke ritten maken, en daarom geen eigen leaseauto hebben. Je hebt als werkgever op deze manier geen vaste kosten en ook minder parkeerruimte nodig.

Nieuwsbriefbanner