Ook zo moe van al dat papierwerk bij zakelijk autodelen?

Gepubliceerd:

Zakelijk autodelen een hype? Volgens recent onderzoek doet nu al één op de vijf bedrijven aan een vorm van autodelen en dat wordt de komende jaren alleen maar meer. Temeer omdat mobiliteitsaanbieders rap de administratieve rompslomp voor zakelijk autodelen aanpakken.

Een sluitende rittenregistratie bijhouden, iedere dag stapels declaratiebonnetjes checken en invoeren, sleuteluitgiftes regelen, de fiscus continu laten weten of een rit privé of zakelijk is. Zakelijk autodelen mag dan aan een opmars bezig zijn, voor veel wagenparkbeheerders is de bijkomende administratieve rompslomp toch een reden om er maar niet mee te beginnen.

Maar gelukkig maken mobiliteitsbedrijven autodelen ook op dat gebied snel makkelijker. Zo breidde leasemaatschappij Athlon vorige maand haar mobiliteitskaart uit met een chipkaart waarmee elke gereisde kilometer kan worden verantwoord naar de belastingdienst. Inclusief die van Uber en andere autodeeldiensten.

Administratie en rompslomp van zakelijk autodelen verminderen

In het geval van Athlons Mobility Card stelt de werkgever per medewerker in welke mobiliteitsdiensten deze kan gebruiken en met welk budget. Autodelen is daarbij een populaire optie, maar ook met autodelen moet iedere kilometer verantwoord worden. Het feit dat een rit zakelijk is, moet voor de fiscus namelijk volledig waterdicht zijn. Als dat niet zo is, dan kan de transactie een 60 procent belastingverhoging voor de kiezen krijgen. Met een mobiliteitskaart weet de fiscus zeker dat het om zakelijke transacties gaat. Bovendien is iedere transactie, ook van zakelijk autodelen, aan te merken als privé, zakelijk of woonwerk. En dat scheelt werkgevers en wagenparkbeheerders aan de achterkant een hoop administratief uitzoekwerk. Het bedrijf probeert met zijn mobility card ook een einde te maken aan het gehannes met declaraties, aangezien reistransacties met de chip direct in een online omgeving van de werkgever komen en direct verwerkt worden.


Geen omkijken meer naar wagenpark

Ook mobiliteitsaanbieder Mobility Mixx gaat de administratieve rompslomp te lijf. Met een nieuwe zakelijke dienst voor autodelen, SammSamm, wil zij bedrijven vrijwaren van bergen papierwerk. Zo kunnen werkgevers 24 uur per dag online een auto reserveren voor zakelijke ritten. De sleuteluitgifte en rittenadministratie zijn geautomatiseerd en de wagenparkbeheerder krijgt een rapportage over gebruik, kosten en CO2-uitstoot. En omdat de rittenregistratie is gekoppeld aan de gebruiker, is de administratie volgens Mobility Mixx ook fiscaal sluitend. Dit alles moet de opmars van zakelijk autodelen verder versnellen, ook bij bedrijven zonder doorgewinterde boekhouder.

Zakelijk autodelen in cijfers

  • Volgens recent onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer doet al één op de vijf bedrijven aan een vorm van autodelen. Tegen eind 2015 is zakelijk autodelen gemeengoed, voorspellen de onderzoekers.
  • Hiermee is zakelijk autodelen een flinke groeimarkt (30 procent per jaar).
  • Bovendien is het imago van autodelen goed volgens het onderzoek: ruim 70% van de Nederlanders is bekend met het fenomeen, één op de vijf staat er open voor.
Nieuwsbriefbanner