mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Zelfrijdende auto’s: het einde van de wagenparkverzekeringen?

Gepubliceerd:

Een zelfrijdende auto kan – als je het over verzekeringen hebt – heel voordelig uitpakken voor jou als wagenparkbeheerder. Dit is waarom.

Oké, het duurt dan nog wel zeker tot 2030 voordat jouw mensen zo’n auto kunnen leasen. En we weten niet of dan alle kinderziektes al zijn verholpen. Maar dat de zelfrijdende auto’s eraan komen, dát staat vast.

Zó verandert de zelfrijdende auto het verzekeringsmodel:

1. Je betaalt minder verzekering? Want: minder ongelukken=minder risico.

Wordt het veiliger op de weg? Cruise control die zich aanpast aan de situatie op de weg, een indutalarm en een alarm dat afgaat als je te dicht op je voorligger rijdt. Dit bestaat allemaal al. Accountantskantoor PwC schat dat zulke technieken in de komende 20 jaar al leiden tot 15% minder claims voor medische kosten, 6% minder claims voor autoschade door botsing en 16% minder claims voor andere onopzettelijk veroorzaakte schade. En dan hebben we het niet eens over volledig zelfrijdende auto’s. Zulke auto’s voorkomen volgens Google straks wel 90% van de ongevallen – ook omdat er door car sharing minder auto’s op de weg rijden.

2. Of even veel verzekering? De ongelukken die nog voorkomen, zijn veel ernstiger en duurder.

Je medewerker kan goed rijden, omdat hij het nu vaak doet. Maar wat als hij het door alle technische hulp niet meer gewend is en ineens moet ingrijpen achter het stuur? Doordat de techniek hapert of niet doet wat hij wil. Kan hij dat dan nog wel goed? Bovendien kunnen de reparatiekosten – dus claims – veel hoger uitpakken dan nu. De zelfrijdende auto’s bevatten namelijk veel technische hulpmiddelen. En die zijn een stuk duurder te vervangen.

3. Wie betaalt eigenlijk: jij bent niet meer aansprakelijk, maar de fabrikant?

Op dit moment zijn de meeste auto-ongelukken het gevolg van menselijke fouten. Maar wat als een zelfrijdende auto een ongeluk veroorzaakt? De wet en verzekering gaan daarin mee. Verzekeraars baseren hun dekking straks waarschijnlijk niet meer op het risico op menselijke fouten, maar gaan uit van het risico op technisch falen. Dat betekent dat de aansprakelijkheid niet meer ligt bij de bestuurder, maar de fabrikant aansprakelijk kan worden gesteld.

Daarom is het nog maar de vraag of alle fabrikanten wel volledig zelfrijdende auto’s willen leveren. We merken het vanzelf. Zeker is dat er op verzekeringsvlak veel staat te gebeuren.

Bron: Fast Company

Nieuwsbriefbanner