mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Masters of Mobility: Hoe Wim Kusters Qwise klaarstoomt voor nieuwe mobiliteit

Gepubliceerd:

Zeggen: ‘Jongens, lever je auto maar in, werkt niet’

In Masters of Mobility interviewt Mobility Reporter iedere maand een innovator op het gebied van mobiliteit: beslissers die ieder op hun eigen manier mensen in hun organisatie anders naar mobiliteit willen laten kijken. Vandaag: Fleet & Mobility Manager van ICT-bedrijf Qwise, Wim Kusters.

 

Mobiliteit Qwise in een notendop

  • Grootte wagenpark: 80
  • Populairste leaseauto: Golf en Toyota Auris / Volkswagen en Toyota
  • Gemiddelde tijd dat het wagenpark stilstaat: 85 procent
  • Grootste uitdaging: hoe wordt de leasebak niet meer automatisch de norm?

 

Als kersvers operationeel manager van Qwise was Wim Kusters in 2002 letterlijk het manusje van alles bij het Amsterdamse ICT-bedrijf. Van HR-zaken tot het coachen van medewerkers, alles deed hij met evenveel liefde. En omdat niemand anders er verder naar omkeek of affiniteit mee had, ook de aankoop en het beheer van de leaseauto’s. Nu dertien jaar later is Kusters niet langer operationeel manager, maar beheert hij als mobiliteits-eindbaas het Qwise -wagenpark met tachtig auto’s voor evenzoveel consultants. En stoomt hij een traditioneel bedrijf waar lease de norm is, langzaam klaar voor een nieuw mobiliteitsbeleid. ‘Hoe kunnen we in de toekomst de mobiliteit van onze medewerkers beter en voordeliger organiseren? Dat is voor mij de belangrijkste vraag.’

 

Waarom is het bij Qwise zo belangrijk om bezig te zijn met de toekomst van mobiliteit?

‘Net als veel andere bedrijven worden wij door de economische situatie ook gedwongen tot het zoeken naar mogelijke besparingen op onze mobiliteitskosten. De leaseauto is populair, maar zorgt er ook voor dat de kosten van het wagenpark totaal uit de klauwen aan het lopen zijn. Zeker als bijna iedere werknemer een leaseauto heeft. En deze vooral wordt gebruikt voor woonwerk-verkeer en de rest van de tijd stilstaat op een duurbetaalde parkeerplaats bij de klant of thuis voor de huisdeur. Inmiddels is mobiliteit- na de salarissen- de tweede kostenpost bij Qwise. Dit kan alleen omlaag als we andere mobiliteitskeuzes maken.’

 

Met welke alternatieven op het gebied van mobiliteit is Qwise nu bezig?

‘We moeten van ver komen omdat iedereen dat stuur en die vier wielen gewend is bij ons, dus het zoeken naar alternatieven voor de leaseauto gaat nog in baby-stapjes. Maar we snuffelen nu vooral aan het mobiliteitsbudget. Zo’n budget legt de keuze voor de manier van reizen bij onze werknemer. Deze kan – naar eigen inzicht – zo zuinig mogelijk reizen en daarmee besparen op zijn budget. Door minder te reizen, zuiniger te rijden, meer met fiets of het OV kan hij wellicht overhouden van zijn budget. Kortom: goed voor de bereikbaarheid, duurzaamheid, gezondheid en kosten, ook voor ons als werkgever.’

 

Van lease naar een mobiliteitsbudget is een grote stap. Wat is de grootste weerstand die je tegenkomt bij de werknemers in dit proces?

De angst voor het onbekende. Hoe graag ik ook wil dat onze medewerkers anders nadenken over mobiliteit, de auto is wat ze kennen. En die geven ze niet op als er niet ergens een financiële prikkel tegenover staat. Gelukkig is die in sommige gevallen direct helder te maken, zoals in het geval van de nieuwe bijtellingen. Deze gaan vanaf 1 januari 2017 in, waarbij het merendeel van de leaseauto’s in de 22 procent categorie valt – ook de huidige 14 procent auto’s. Dat kan dus een forse lastenverzwaring betekenen voor werknemers die bij een nieuw contract voor een vergelijkbare auto willen kiezen. Ik vertel ze dan hoeveel, maar ook hoeveel ze daarboven extra kunnen besparen door de auto helemaal in te leveren en bijvoorbeeld met het OV te reizen. Dat werkt beter dan zeggen: ‘Jongens lever je auto maar in, we gaan het vanaf vandaag anders doen’. Dan schiet iedereen in de defensieve houding en krijg je die gedragsverandering nooit.’

 

Wat wil je dit jaar bereikt hebben?

‘Het zou mooi zijn als we dit jaar nog de eerste echte officiële  mobiliteitspassen kunnen uitdelen. We gaan nu eerst onze werknemers een pas geven zonder budget om inzicht in hun reisgedrag te krijgen. Zodra we dat weten, stellen we het budget per werknemer vast. Al kan het ook goed zijn dat we uiteindelijk de mobiliteitspas gebruiken zonder budget. En er gewoon een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde van maken. Voor mij is het belangrijkste dat mensen nadenken over hoe ze van a naar b kunnen reizen. En dat ze weten: er is meer dan de leasebak.’

 

Tenslotte: U bent zelf min of meer het wagenparkbeheer ingerold. Wat adviseert u andere mensen die het wagenpark er bij krijgen in hun takenpakket?

‘Doe het vanuit passie of doe het niet. Door een gebrek aan interesse of door drukte laten veel mensen die het wagenparkbeheer erbij doen, geld liggen. En dat is zonde. Daar komt bij dat vraagstukken op het gebied van mobiliteit steeds vaker vragen om 3 tot 5 jaar vooruit te kijken, al is het maar om het hoofd te bieden aan steeds sneller veranderende fiscale spelregels. Als je leeft bij de dag, ontwikkel je geen visie. Dan kan je beter een externe expert inhuren. De investering daarin verdien je geheid terug door de besparingen die zo iemand oplevert.’

 

 

Nieuwsbriefbanner