Valt Tesla’s autopilot te vertrouwen?

Gepubliceerd:

De Tesla Autopilot is één van de meest vooruitstrevende technologieën die je heden ten dage in een auto kunt vinden. Dichter bij autonoom autorijden komt de ‘gewone mens’ niet. Het zou zomaar kunnen dat de Tesla Model S die je vandaag tegenkwam op de automatische piloot reed.

 

De software scant voortdurend de omgeving van de auto; een camera, radar en tal van sensoren herkennen samen bebording, wegbelijning, obstakels en andere voertuigen. Door de Autopilot in te schakelen volgt de auto zelf de weg. Een tikje tegen de richtingaanwijzer is genoeg om de auto van rijstrook te laten wisselen. Officieel is de Autopilot alleen bedoeld voor op de snelweg.

Nooit controle volledig uit handen geven

Eerder dit jaar overleed een 40-jarige man in Florida nadat zijn auto tegen een overstekende vrachtwagen was gereden. De bestuurder had de Autopilot-functie geactiveerd tijdens het ongeluk. De auto heeft de vrachtwagen niet opgemerkt doordat de witte trailer van de auto niet afstak tegen de lichte lucht. Daarnaast zag de radar de vrachtwagen aan voor een matrixbord dat boven de weg hangt, aangezien de vrachtwagen erg hoog en haaks op de weg was gepositioneerd.

Tesla benadrukt echter dat de bestuurder van de auto de eindverantwoordelijke blijft. Ondanks het gebruik van de Autopilot, moet de bestuurder zijn handen aan het stuur en zijn ogen op de weg houden. Iets dat in het geval van het fatale ongeluk niet het geval was; uit het onderzoek bleek dat het slachtoffer een film aan het kijken was tijdens het rijden.

Toen recentelijk een Nederlander verongelukte in zijn Model S waren er al gauw vragen rondom de Autopilot. Uit onderzoek blijkt echter dat de Autopilot niet geactiveerd was en dat het ongeluk dus niet te wijten was aan de technologie.

Autopilot als levensredder

In juli reed een Amerikaanse man in zijn nieuwe Tesla Model X toen hij een extreme pijn in zijn borst begon te voelen. Omdat hij bang was de controle over de auto te verliezen indien hij zijn bewustzijn (deels) zou verliezen, activeerde hij de Autopilot. Hij reed vervolgens ruim dertig kilometer op de automatische piloot, om de rest vanaf de snelwegafrit zelf te rijden naar het ziekenhuis. Om de Autopilot geactiveerd te houden moest de man ééns in de zoveel minuten het stuur aanraken. De software van de auto is zodanig ontworpen dat wanneer de bestuurder dit niet doet, de auto zich automatisch aan de kant van de weg parkeert.

Zelf verantwoordelijk

Behalve de Autopilot heeft ook de automatische remfunctie al tal van ongelukken voorkomen. De technologie lijkt dan ook goed in elkaar te steken. Toch moet de bestuurder van de auto altijd op blijven letten. Als je Tesla’s instructies echter opvolgt, is de techniek best te vertrouwen.

Nieuwsbriefbanner