mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Waarom NS en ProRail naar Japan kijken

Gepubliceerd:

Er zijn veel redenen te bedenken voor jou en je werknemers om (deels) met de trein te reizen: je staat niet in de file, je hoeft niet naar een parkeerplek te zoeken (scheelt ook parkeerkosten) en je kunt in de trein nog even doorwerken of juist tot rust komen. Toch zorgt reizen met de trein ook vaak voor irritaties.

Terwijl je op het spoor aankomt zie je dat jouw trein wéér vertraging heeft, en dat terwijl je net haast hebt. Als de trein dan eindelijk arriveert is het dringen bij het instappen en moet je maar hopen dat er nog een stoel vrij is voor jou. Om hier een oplossing voor te vinden kijken de NS en ProRail naar Japan.

Het summum van spoorwegen

Japan kent wellicht het beste spoorwegennetwerk van de wereld. Het netwerk staat bekend om zijn punctualiteit, betaalbaarheid en gebruiksgemak. In Japan wordt tevens het meest gebruik gemaakt van de trein als vervoersmiddel van de westerse wereld. Vandaar dat het een slimme zet is om bij hen ‘af te kijken’.

Het bijzondere van Japanse spoorwegmaatschappijen is dat het er meer dan honderd zijn. Deze zijn vrijwel allemaal financieel onafhankelijk en winstgevend, iets dat in de rest van de wereld meestal niet het geval is.

Een Japans idee in Nederland

Volgend jaar gaan de NS en ProRail beginnen met de implementatie van een Japans idee. Het gaat om zogenaamde ‘instapzones’, die op sprinterstations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven komen. Instapzones zijn afgebakende gebieden op het perron waar altijd een trein stopt. Het is de bedoeling dat passagiers op dat punt in de trein stappen.

Door op elk station de instapzone op een verschillend punt te plaatsen, hoopt de NS de passagiers slimmer over de trein te verdelen. Het is vaak het geval dat de voorste coupés vol zitten, terwijl er in de achterste zelfs nog zitplekken vrij zijn.

Volgzame Nederlanders?

Het is wel van belang dat men rustig wacht en niet gaat dringen. Dat is voor Nederlanders misschien nog een uitdaging: bij de invoering van de instapzones wordt wel gewezen op het feit dat Japanners over het algemeen volgzamer zijn en niet snel uit de pas lopen. Of het met onze gehaaste Nederlandse instelling gaat werken, moet de proef uitwijzen. Maar als het werkt zal het de treinreis voor menig reiziger veraangenamen.

Nieuwsbriefbanner