mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

‘Onze chauffeurs zijn bodyguards’

Gepubliceerd:

In de rubriek Masters of Mobility interviewt Mobility Reporter een innovator op het gebied van mobiliteit: beslissers die op een eigen manier mensen in hun organisatie anders naar mobiliteit laten kijken. Vandaag vertelt Henk van der Valk, eigenaar van Van der Valk Taxi Service, hoe hij door te innoveren het klant-denken weer in de taxibranche terugbrengt.

Soms, heel soms, schaamt Henk van der Valk (32) zich echt dood voor zijn collega’s. Als hij op Schiphol staat bijvoorbeeld en ziet hoe een taxichauffeur zijn wagen pal voor de deur van een hotel parkeert, zodat gasten om de auto heen moeten lopen. Of als ‘ie op Amsterdam al zijn concullega’s nonchalant leunend tegen de auto’s ziet hangen: peukje in de mond, bakkie pleur in de hand, ongeïnteresseerde blik.

‘Dan denk ik echt: hoe is dit mogelijk? We staan er als branche al niet lekker op en zo poetsen we ons besmette blazoen natuurlijk nooit op.’ En dat terwijl het volgens Van der Valk zo makkelijk anders kan. ‘Gewoon door de klant centraal te stellen. En ons te gedragen als de dienstverlener die we in de kern zijn.’

Contact maken met de klant

Dienstverlenen. Het heilige woord is gevallen, en niet voor de laatste keer dit interview. Want het was de drive om echt weer contact te maken met de klant die in januari 2011 voor Van der Valk reden was om zijn eigen taxibedrijf in IJmuiden te starten. ‘Door dat slechte imago liet ik me niet uit het veld slaan. Ik wilde het beter en anders doen.’

Zes jaar later lijkt Van der Valk in dat streven wonderwel geslaagd. Want waar andere taxibedrijven de laatste jaren het loodje moesten leggen in de nasleep van de crisis of door de opkomst van innovatieve diensten als Uber, groeide Van der Valk Taxicentrale tegen de stroom in.

Inmiddels rijden er 10 wagens van Van der Valk in Nederland en het buitenland rond. Het merendeel geleased bij de fabrikant en bestuurd door een bont gezelschap van 23 chauffeurs die één ding gemeen hebben: ze hebben geen taxi-verleden en zijn niet besmet met het asociale gedrag wat zoveel van zijn collega’s typeert. Van der Valk: ‘We hebben zelfs een piloot in dienst die niet aan de bak komt. En veel 55+plussers. Die weten namelijk nog wat dienstverlenen echt is.’

Zoek je niche

Maar aardig zijn voor je klant is één ding, je moet ook relevant zijn wil je echt klantwaarde toevoegen in de harde taxibranche. En dat betekent actief je niche zoeken en vinden. Henk van der Valk zelf, vond die in de sterren en captains of industry van Nederland. Hij ontwikkelde er zelfs een speciaal product voor: VIP& Guard, een combinatie van hoogstaand vervoer en (persoons)beveiliging. Veilig, discreet en 24 uur per dag paraat.

‘CEO’s, celebrities, topsporters en politici voelen zich in toenemende mate niet meer op hun gemak in ‘gewone taxi’s’. Nieuwsberichten over geweld op en rond grootstedelijke taxistandplaatsen en terreuraanslagen in Europese steden hebben de vraag naar een hogere veiligheidsstandaard aangewakkerd’, verklaart de ondernemer de keuze voor deze opvallende uitbreiding van zijn dienstenportfolio.

Intakegesprekken en preventieve observaties

Met iedere cliënt van VIP & Guard, voor wie onze persoonsbeveiliging ingezet moet worden, wordt vooraf een uitvoerig intakegesprek gevoerd en een uitgebreide risicoanalyse gemaakt. ‘Zowel voor ons eigen personeel als voor onze klanten hanteren wij de hoogste standaard. Dat kan ook niet anders: veiligheid is onze nummer één prioriteit.’

Van der Valk gaat daarbij naar eigen zeggen uiterst zorgvuldig en discreet te werk. De routes worden vooraf nauwkeurig doorgenomen en waar nodig worden preventieve observaties verricht. Daarna bekijken we welke van onze bodyguards het beste bij de klant past.’

Want die chauffeurs zijn niet zomaar taxichauffeurs: ze hebben allen een achtergrond bij de politie of ervaring in de terreurbestrijding, zo verklaart de taxiondernemer. ‘Ze weten hoe te handelen bij dreigende aangelegenheden als achtervolgingen en ontvoeringen.’

Vier BMW’s uit de 7-serie brengen prominente en vermogende reizigers en hun gezinnen veilig van A naar B. Klanten reizen dus niet alleen veilig, maar ook in stijl. Van der Valk: ‘Een captain of industry die samen met zijn vrouw op zakenreis is, stuurt zijn vrouw echt niet naar Amsterdam Centraal voor een taxi. Die wil het beste van het beste. En dat willen we hem zo ook bieden.’

Geen Tesla

Met VIP en Guard wil Van der Valk vooruit blijven lopen in zijn branche en anticiperen op (toekomstige) wensen van zijn klanten en ontwikkelingen in de markt. Al betekent dat niet dat hij met alle winden meewaait. ‘De hele Tesla-hype bijvoorbeeld heb ik bewust aan me voorbij laten gaan. Het is een mooi plaatje, zo’n wagen, maar ik kan het gewoon niet verkopen aan mijn klanten die vaak over grote afstanden vervoerd willen worden. En je wilt natuurlijk niet halverwege Düsseldorf stil komen te staan, omdat de accu leeg is. Dan komt de klantwaarde in het geding. Door te kiezen voor hybride kunnen mijn chauffeur bewust rijden en netjes op tijd aankomen.’

Zelfrijdende taxi’s?

Tesla-fan of niet, één ding weet de jonge ondernemer wel zeker: de taxisector is door innovaties als Tesla, maar ook diensten als Uber, voorgoed veranderd. Daarvoor is de innovatiegeest definitief uit de fles. En dan moet de innovatie met de grootste impact – de zelfrijdende auto – nog komen. Van der Valk: ‘Die gaat alles op zijn kop zetten. Sterker: mocht mijn zoontje ooit mijn bedrijf overnemen, dan komt hij alleen nog maar software gerelateerde problemen tegen. Die stuurt alleen nog onbemande auto’s aan joh.’ Lacht: ‘Ik kijk er nu al naar uit.’

Van der Valk wil maar zo zeggen: de toekomst overleef je alleen als je je openstelt voor innovaties en ontwikkelingen in de markt. En niet te vergeten, de wensen van je klant. ‘Want als je niet luistert naar diegenen voor wie je het allemaal doet, vind je nooit een passend product en een toekomst voor je bedrijf. Zo simpel is het eigenlijk. Ook al blijft dat voor veel taxibedrijven nog een hele opgave.’

Nieuwsbriefbanner