Start-ups in de startblokken

Gepubliceerd:

De briljantste mobiliteitsideeën komen tegenwoordig van start-ups, nieuwe bedrijfjes die soms letterlijk op een zolderkamer zijn begonnen. In Start-up Dinsdag op Mobility Reporter drie keer aandacht voor start-ups: gaan deze bedrijfjes onze mobiliteitsproblemen oplossen?

START2STOP

Je vloot 6 procent goedkoper maken? Dat kan met de dienst van de Nederlandse start-up Start2stop. Duurzaam ondernemer Marc Mulder ontwikkelde een start-stopsysteem dat in auto’s na 2006 ingebouwd kan worden. Daar- door worden brandstofgebruik en CO2-uitstoot gereduceerd. De gemiddelde kostenbesparing is 200 euro per jaar, wat betekent dat het systeem zich in 17 maanden terugverdient. Ongeveer 2,5 miljoen auto’s zouden in Nederland in aanmerking komen voor Start2stop. In principe is Start2stop voor zowel particulieren als bedrijven, maar de meeste interesse wordt ver- wacht van de zakelijke markt. In 2015 wil het bedrijf via grote werkgevers en leasemaatschappijen uitbreiden naar België en Duitsland, om vervolgens de rest van de wereld te veroveren.

website-start2stop

LIT MOTORS

It’s a bird, it’s a plane…tja, wat is de C-1 van start-up Lit Motors eigenlijk? Een motor of een auto? Allebei, blijkt na nadere bestudering van de tweewieler. Wendbaar en spannend als een motor, comfortabel en stabiel als een auto. De C-1 is volledig elektrisch, biedt ruimte aan twee personen en heeft een zeer opmerkelijk stabiliseringssysteem. Deze tweewieler blijft vrolijk overeind staan wanneer je instapt en zal zelfs niet omvallen als hij in de flank wordt aangereden. Met remmen wordt energie opgewekt die terugvloeit naar de accu. Het besturingssysteem staat voortdurend in verbinding met internet voor de laatste verkeersinformatie. De C-1 is in productie en is nu al de meest bijzondere tweewieler van 2015. En wat kost zoiets nou? In eerste instantie 24.000 dollar, een prijs die naar verwachting op termijn
zakt naar 16.000 dollar.

c1_03-29-121-2

ZENDRIVE

Waar is een auto? En let een medewerker wel goed op de weg? Vragen waarop een wagenparkbeheerder graag antwoord zou willen, maar eigenlijk amper krijgt. Tenzij hij werkt met Zendrive. Deze app gebruikt smartphone-sen- soren van bestuurders om hun gedrag te monitoren. Daardoor wordt het mogelijk voor bedrijven om te checken waar een medewerker zich bevindt en welk gedrag hij op de weg vertoont. De focus ligt dus niet op de auto, maar op de bestuurder in de auto. Zendrive kijkt naar snelheid, acceleratie en andere data, maar ook of een bestuurder bijvoorbeeld met zijn telefoon zit te spelen. Heeft de app toekomst? BMW i Ventures denkt van wel. In samen- werking met enkele andere investeerders heeft het investeringsvehikel van de autofabrikant 1,5 miljoen dollar geïnjecteerd in de start-up.

zendrive

Nieuwsbriefbanner