Start-ups in de startblokken

Gepubliceerd:

De briljantste mobiliteitsideeën komen tegenwoordig van start-ups, nieuwe bedrijfjes die soms letterlijk op een zolderkamer zijn begonnen. In Start-up Dinsdag op Mobility Reporter drie keer aandacht voor start-ups: lossen deze bedrijfjes onze mobiliteitsproblemen op?

 

GHOSTRUCK

Ghostruck uit Seattle is een 
app die een marktplaats biedt voor mensen en bedrijven die iets groots bezorgd willen krijgen, en ze koppelt aan erkende verhuizers. Een Uber voor bezorgingen dus. Je vult de gewenste bezorgtijd in, voegt specifieke instructies
 toe en zet de opdracht uit. De prijs wordt berekend op basis van de grootte van het pakket, de moeilijkheidsgraad en de afstand. Je hebt binnen een minuut of vijf een opdracht uitgezet en hoeft vervolgens slechts te wachten tot een van de aangesloten verhuizers de opdracht accepteert. Voordelen: je hoeft zelf geen verhuizer te selecteren, bellen en een afspraak te maken. Ronkend argument op de Ghostrucksite: ‘Don’t even think about asking to borrow your friend’s pickup truck again. Trust us. The friendship can’t handle it.’ Het bedrijf haalde in 2014 ca. anderhalf miljoen euro op bij investeerders. Of Ghostruck snel in andere landen beschikbaar wordt, is niet duidelijk. De kans is groot dat een vergelijkbare dienst ook snel in Europa wordt geïntroduceerd.

www.ghostruck.com

logo

LOCAL MOTION

Bedrijven die verspilling willen tegengaan en hun wagenpark lean-and-mean willen maken, zouden Local Motion zeker in de gaten moeten houden. De start-up biedt tools om op kosten te besparen op de lange termijn, vooral door het delen van bedrijfsauto’s makkelijker 
te maken. Het product is een combinatie van hardware en software. Met een app kunnen medewerkers meteen zien welke auto in de vloot vrij is 
en geboekt kan worden. Elke medewerker kan met een pasje instappen in elke auto, er wordt namelijk een kastje geïnstalleerd dat gekoppeld is aan het besturingssysteem. Tijdens elke rit wordt informatie over het rijden opgeslagen in dit kastje, dat fleetmanagers kunnen uitlezen in een dashboard. Informatie over rijgedrag, zoals snelheid en energiegebruik, maar ook informatie over onderhoud. De makers schatten dat hun klanten gemiddeld 30 procent besparen op hun vloot. Daardoor kunnen wagenparken uiteindelijk worden ingekrompen. Local Motion is vooral actief in de omgeving van San Francisco, met Google als grootste klant.

www.getlocalmotion.com

10537185_714104845332069_7557722398424387621_o

AIRHELP

Geld terugvragen voor een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht kan, maar kost in de regel veel tijd en frustratie. En dat is precies waarop Air- help anticipeert. Deze start-up doet het voor jou. Je koppelt je Gmail-account aan de software van Airhelp, die in je mail zoekt naar vluchtspecificaties. Als je de afgelopen drie jaar een aantal vertraagde vluchten hebt gehad, kun je daar geld voor terugvragen. Per vlucht kan het bedrag in Europa oplopen tot zo’n 600 euro en in de Verenigde Staten tot ca. 1.000 euro. Airhelp doet vervolgens al het voorwerk voor het claimen. Juridische documenten worden autogegenereerd, zodat je ze zelf kunt sturen naar je luchtvaartmaatschappij. Van alle terugbetalingen snoept het bedrijf 25 procent af voor zichzelf.

www.getairhelp.com

65268_215119805310390_64317042_n copy

FLIGHTCAR / PARKFLYRENT

Je rijdt naar het vliegveld, parkeert je auto en gaat op reis. En dan? Dan staat je auto weken stil en betaal je exorbitante parkeerkosten. De twee oprichters van FlightCar, Rujul Zaparde (19) en Kevin Petrovic (20) zijn net nog nat achter de oren, maar begrepen ondanks hun jonge leeftijd heel goed hoe onnodig dat is. Ze haalden al 13,5 miljoen dollar op bij investeerders om verder te gaan met Flightcar. Hun oplossing: auto’s van vliegreizigers verhuren. De huurder betaalt een relatief lage huurprijs voor de auto, de verhuurder verdient terwijl hij van zijn vakantie geniet en FlightCar verdient een commissie door aanbod en vraag te koppelen met behulp van een app. Auto’s zijn verzekerd tot een bedrag van 1 miljoen dollar en reparaties zijn inbegrepen. Als de verhuurder weer landt, wordt hij opgepikt en naar de parkeerplaats van FlightCar gebracht. Daar wacht zijn auto, gewassen en van binnen schoongemaakt. In de omgeving van Seattle heeft FlightCar al 30.000 leden. Het Nederlandse ParkflyRent levert sinds 2014 dezlefde dienst vanaf Schiphol. Het lijkt slechts een kwestie van tijd dat een vergelijkbaar idee in de rest van Europa wordt geïntroduceerd.

www.flightcar.com

314897_364763526971325_15293755_n

Nieuwsbriefbanner