Smart mobility: de deeleconomie

Gepubliceerd:

Toen ik in mijn studentijd naar Parijs ging, was het hopen dat je ’s avonds veilig aan zou komen na een dag vol ‘lift-avontuur’ (bordje-viltstift-wachten). Dan moest de zoektocht naar een hotelkamer nog beginnen. Nu kan ik via BlaBlaCar met ene Jerome (Renault Laguna, houdt niet van roken en honden, wel van praten en is met een 4,5 zeer goed gewaardeerd door de community van ‘meerijders’) de rit delen voor € 26.

Een slaapplek in de buurt van de Eiffeltoren heb ik eenvoudig geregeld met Airbnb. Wil ik liever thuisblijven en klussen? Gereedschap leen of huur je via Peerby. Veiliger, sneller en voordeliger dan in mijn jonge jaren. Of het nu reizen, verblijven of gereedschap is (een gemiddelde boormachine heeft nu slechts een paar minuten daadwerkelijke ‘boortijd’ tijdens zijn bestaan), we zien steeds vaker de voordelen van delen: minder bezitskosten, meer comfort en veiligheid.

Woon-werk verkeer

Voor zaken die niet dagelijks voorkomen en waar de voordelen duidelijk zichtbaar zijn, maken we dus snel de transitie van bezit naar gebruik. Hoe zit dat met de alledaagse mobiliteit? De gemiddelde auto staat nu nog zo’n 92% per dag stil (en van de 8% die hij rijdt zoekt hij ook nog eens 3% van de tijd naar een parkeerplaats of staat hij in de file) en in de auto zit gemiddeld anderhalve persoon. Veel parkeerterreinen en straten rondom bedrijven puilen uit van de al dan niet legaal geparkeerde auto’s. Je zou dus zeggen dat hier is veel winst te halen valt, maar het blijkt lastig om de ingesleten vervoerspatronen van mensen te doorbreken.

De deeleconomie: van bezit naar gebruik

De kracht van Airbnb, Uber of BlaBlaCar is de match tussen vraag en aanbod: er is altijd wel een rit of slaapplaats te vinden. Voor de dagelijkse mobiliteit zou dit betekenen dat er altijd een rit beschikbaar is op het moment dat je ergens heen wil: een deelauto of deelfiets, een deelrit met iemand of het OV. Een soort van ‘Mobility on demand’ dus. Zover zijn we nog niet, en omdat we zo gewend zijn aan de wijze waarop we ons nu verplaatsen zal dit nog wel even voortduren.

Maar toch: door de hierboven genoemde voorbeelden van verschuiving van bezit naar gebruik, zullen we vanzelf iets gaan doen met het potentieel aan deelmogelijkheden: zitplaatsen en stilstaande auto’s. Helemaal als er straks zelfrijdende auto’s zijn die het aanbod volledig dekkend kunnen maken. Geen auto, fiets en of treinabonnement meer bezitten, alleen een app die de beste vervoersoplossing bij jouw behoefte ‘matcht’.

De deelauto

We ondergaan de verandering de komende jaren in kleine stappen. Een eerste stap zou zijn door bij jouw bedrijf een paar deelauto’s en deelfietsen neer te zetten. Dit kan natuurlijk ook net zo goed een samenwerking zijn van een aantal bedrijven dat bij elkaar in de buurt zit. De auto’s zijn door medewerkers te gebruiken voor een zakelijke rit. Hierdoor kan een medewerker op een andere manier naar de zaak komen, bijvoorbeeld met het OV of de fiets, omdat hij weet dat voor zijn zakelijke reis die dag een auto klaar staat. Dit scheelt kosten voor parkeren en gebruik. Helemaal mooi is het wanneer de medewerkers (tegen eigen kosten) deze deelauto ook in de avond of in het weekend kunnen boeken en zo geen tweede auto meer nodig hebben: nog minder blik dat voornamelijk stilstaat!

De rode draad door alle deelconcepten is dat alles met de smartphone te regelen moet zijn. Voor deelauto’s en fietsen geldt tegenwoordig al dat het aanbod met een app is te zien, te reserveren zijn en je ze met de app kunt openen en sluiten. Eenvoudig, leuk en voordelig: let’s share!

 

Over de auteur:
Paul Bouwmeester is expert op het gebied van Fleet & Mobiliteitsmanagement. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder
.

Nieuwsbriefbanner