Blog: ‘Mobiliteitsbudget mooi, maar levert de HR-manager vooral kopzorgen’

Gepubliceerd:

De invoering van het mobiliteitsbudget komt niet echt van de grond. Innovatieadviseur Daan van Egeraat bespreekt drie redenen van het falen in dit blog:

‘Tegenwoordig zien werkgevers scherp toe op de kosten van mobiliteit. Die moeten omlaag. Daarom willen werkgevers hun medewerkers anders laten denken over mobiliteit en bewegen tot ander gedrag. Via het mobiliteitsbudget bijvoorbeeld. Toch komt de invoering van mobiliteitsbudgetten maar moeilijk van de grond. Het is te ingewikkeld en levert werkgevers te weinig voordelen op.

Mobiliteitsbudget: meer gemak, meer zorgen

Het mobiliteitsbudget is actueel. Een mobiliteitsbudget verleidt medewerkers tot ander gedrag. Medewerkers die calculerend reizen, houden zelfs geld over. De werkgever ontvangt één factuur per maand.

Ruim tien jaar geleden pleitte ook ik voor deze optie. Maar de hoge verwachtingen zijn niet uitgekomen. Kennelijk wegen de nadelen op tegen de voordelen:

  • Geen besparing. Er is alleen financieel voordeel voor de medewerker. Het flexibiliseren van het budget is immers iets anders dan het verlagen van het budget.
  • Extra werk. De werkgever moet per medewerker een budget vaststellen. Lastig: gaan we het budget aanpassen wanneer de consultant een opdracht krijgt bij een andere klant? Tegelijkertijd loopt de werkgever het risico evenveel uitzonderingen te moeten maken als dat hij medewerkers heeft.
  • Minder sturingsmogelijkheden. Gaat de medewerker nog wel naar de klant wanneer zijn budget op is en hij dat zelf moet betalen? En: met wat voor auto verschijnt hij daar?

Kortom, het mobiliteitsbudget suggereert gemak en efficiency met mooie apps en webportals. Maar de praktijk is vaak tegengesteld: kopzorgen voor de HR-manager.’

Over

Daan van Egeraat is directeur van Montefeltro, een onafhankelijk adviesbureau voor projectmanagement en innovatie. Zijn visie is dat belonen van gewenst gedrag van medewerkers voor werkgevers grote kansen biedt, maar dat we het vooral simpel moeten houden.

Nieuwsbriefbanner