‘Mobiliteit delen moet eenvoudiger worden’

Gepubliceerd:

Waar gaan we naartoe met corporate mobility? Vier klanten van Athlon stippelen hun route uit. Jemuël Wilkes COO en mede-eigenaar van Syncasso. Zijn ambitie: ‘Mobiliteit moet voor iedereen 24/7 beschikbaar zijn.’

Syncasso is ontstaan na een fusie van twee gerechtsdeurwaarderbureaus die beiden al 32 jaar bestonden. Inmiddels werken er 460 mensen en is het een modern bedrijf met veel aandacht voor de menselijke aspecten van debiteuren.

Syncasso:

  • Credit management organisatie
  • 460 medewerkers
  • 68 leaseauto’s

Hoe ziet u de toekomst van zakelijke mobiliteit voor Syncasso?

‘Ik geloof dat mobiliteit steeds meer maatwerk wordt. Het nieuwe werken blijft zich doorontwikkelen, locatie en tijd zijn daarbij al lang niet meer bepalend. Het gaat dan over de beschikbaarheid van mobiliteit, het kunnen bieden van meerdere keuzes: de ene dag een auto, de andere dag een fiets of de trein. In 2020 is het niet meer vanzelfsprekend dat er een leaseauto voor de deur staat. Eigendom wordt minder belangrijk.

Daarnaast maakt techniek veel meer mogelijk: de zelfrijdende auto die mij eerst op mijn werk afzet en daarna mijn vrouw gaat ophalen om haar weg te brengen. Zoiets. Ik denk dat er een app moet worden ontwikkeld die agenda’s en beschikbare mobiliteit aan elkaar koppelt. Wanneer iemand in het buitengebied moet zijn, kan hij de app checken of er een auto ingezet kan worden van iemand die een kantoordag heeft. Of van een collega die op die dag meer geholpen is met trein, (elektrische) fiets, of een auto met chauffeur. In sommige delen van het land mag je niet parkeren of is parkeren een ramp. Dan sturen wij onze mensen soms met een chauffeur op pad. Dat is noodgedwongen efficiëntie.’

Met welke strategie gaat uw bedrijf daar komen?

‘De behoefte aan mobiliteit wordt nu al geïntegreerd in het HRM-beleid. Bij iedereen die nieuw binnenkomt, gaat het over arbeidsvoorwaarden. Waarbij er niet meer zomaar wordt uitgegaan van het bestaande idee dat er een auto is verbonden aan de functie. De vraag is nu: wat is jouw mobiliteitsbehoefte? Dat moet het uitgangspunt zijn. En als je al een leaseauto krijgt, dan moet je die delen met collega’s als dat nodig is. Niet alleen goed voor de CO2-prestatie, maar je bespaart bovendien op bijvoorbeeld poolauto’s.

We moeten met zijn allen een andere kant op. Meer asfalt is geen optie, binnensteden slibben dicht en ondertussen zijn er genoeg alternatieven voorhanden. Bovendien wil je als bedrijf je CO2 footprint verlagen. Dat is goed voor iedereen, daar kan toch niemand tegen zijn?’

Wat zijn de obstakels die uw plannen in de weg zouden kunnen staan?

‘Het grootste obstakel zit tussen de oren van mensen. Een traditie die je moet ombuigen: de gedachte dat bij een bepaalde functie nu eenmaal een leaseauto hoort. Dat moet echt anders.

Hoe gaat u die obstakels overwinnen?

‘Het begint dus al bij de intake van nieuwe werknemers. Voor medewerkers die al langer bij ons werken, moet dat oude idee slijten. Deze mensen moeten groeien naar de nieuwe situatie, waarbij duidelijk is dat er 24/7 mobiliteit beschikbaar is voor iedereen die daar voor in aanmerking komt. Een elektrische auto in de stad, een brandstofauto voor de langere stukken, fiets, openbaar vervoer, auto’s delen, dat soort zaken. Is een elektrische auto toereikend voor jouw functie, maar wil je in de zomer met de caravan op vakantie, dan wordt er gezorgd voor een brandstofauto die daarvoor geschikt is.’

Welke rol kan uw leasemaatschappij hierbij spelen?

‘Athlon moet transformeren naar mobiliteitspartner. Een partij met een adviserende en faciliterende rol. In mijn visie is dat al aan de gang. Zij hebben al mobiliteitskaarten geleverd. Daarnaast zie ik voor Athlon een rol weggelegd om samen met ons te kijken naar mogelijke besparingen. En een rol als adviseur om te adviseren over nog meer efficiëntie. Hierbij is de app die ik zojuist aanhaalde de sleutel. Die mogen ze wat mij betreft ontwikkelen. Er is natuurlijk al een basis op dit gebied, maar die mag doorontwikkeld worden zodat onze mensen meteen kunnen zien wat er voor hen op het gewenste moment beschikbaar is aan mobiliteit: is er een poolauto vrij in de eigen straat? Gaat er toevallig een collega naar Leeuwarden vandaag en kan ik dan meerijden? Dit soort zaken. Daarin zie ik een belangrijk verdienmodel voor Athlon. Kennis op dit gebied en de daarbij horende diensten zijn tenslotte zeer belangrijk voor ons.’

Nieuwsbriefbanner