Meten is weten

Gepubliceerd:

Dankzij de nieuwste technologie is het rijgedrag binnen jouw wagenpark tot op de komma te meten. Wat je daarmee moet? Geld besparen! Mobility Reporter blogger Hans Schaap legt uit.

 

Regelmatig ga ik doordeweeks of in het weekend een rondje joggen. Even een frisse neus halen. Sinds niet al te lange tijd laat ik mij hierbij aanmoedigen door de Runkeeper app. Die vertelt mij precies hoever ik heb gelopen, hoeveel calorieën ik verbrand heb en hoe snel ik was. Ik had het niet verwacht, maar ik wordt er toch een beetje competitief van.

 

Technologie en gedragsverandering

Deze app is wat mij betreft een prachtig voorbeeld van hoe technologie leidt tot gedragsverandering. Vanuit meten, de feiten, een gericht advies geven hoe je kunt verbeteren.

Een ander mooi voorbeeld is Blendle, het nieuwsmedium van Alexander Klöpping dat persoonlijk nieuws aanbiedt op basis van jouw leesgedrag. Je krijgt dus de artikelen die bij je passen. Slim ook: je rekent af per artikel.

 

Waarom is dit relevant voor mobiliteit?

Wij als mens zijn een gewoontedieren. Ons gedrag veranderen is nog niet zo eenvoudig. We zijn daar best toe bereid, maar alleen als we het heel leuk vinden, bijvoorbeeld door beloond te worden, en als wij de verandering eenvoudig in kunnen passen in onze dagelijkse routine. En dat is precies wat zo ontzettend relevant is in mobiliteit.

Een voorbeeld dicht bij huis is ons eigen rijgedrag. Met een van mijn bedrijven GreenStar hebben wij inmiddels het rijgedrag van duizenden chauffeurs die tientallen miljoenen kilometers afgelegd hebben gemeten. Kortom een bak aan statistiek verzameld.

En daarmee – wellicht een open deur – is het rijgedrag onder te verdelen in een statistische normaal verdeling: een grote groep (50%) rijdt ‘gewoon’, een kleine groep rijdt heel netjes (25%). En… een kleine groep rijdt zeer slordig (25%)!

 

De statisteken

Wat betekent ‘zeer slordig’ rijden. Nou… uit de verzamelde statistieken halen wij naar voren dat één punt beter rijden gemiddeld zo’n 7% brandstof besparing oplevert. De ‘high risk’ groep scoort gemiddeld zo’n 3 punten lager dan de ‘low risk ‘groep. Dat betekent 21% verschil in brandstofkosten. Ofwel: bij zo’n 20.000 km en een brandstofrekening van €2.000 per jaar een verschil van € 600 – alleen op brandstof.

Voor de schadelast – en dus de veiligheid – zien wij hetzelfde patroon ontstaan. Vanwege de vele verschillende manieren van schade-afhandelingen en verzekeringspolissen is dit veel complexer, maar voorzichtig kunnen we zien dat schadechauffeurs gemiddeld zo’n 5% lager scoren in hun rijgedrag dan het bedrijfsgemiddelde. Kortom: ook schade is blijkbaar te correleren aan rijgedrag.

 

Kosten besparen door gedragsbeïnvloeding

Ok.. de variabele kosten van een wagenpark zijn dus blijkbaar te voorspellen. So What denkt u, ik kan het toch niet veranderen. Dat is dus precies waarom ik de voorbeelden van Runkeeper en Blendle gaf. Deze succesvolle initiatieven tonen aan dat je gedrag van mensen wel degelijk kunt aanpassen – mits je de middelen om aan te passen leuk of spannend maakt en laat passen in het dagelijks doen en laten.

 

Innovatie in mobiliteit

In mijn ogen zijn dergelijke innovaties in de mobiliteitswereld nog niet zo sterk aanwezig. Wat gebeurt er als je een app als Runkeeper mixt met Blendle en dan volledig toespitst op het rijgedrag van jouw leaserijders? Wedden dat je binnen no-time geld gaat besparen. Denk nog een stap verder: pas apps die gedrag kunnen veranderen ook toe op autodelen of elektrisch rijden. Ze zullen versnellend werken bij de invoering ervan, en je medewerkers zullen gemotiveerd meedenken!

En ik? Ik heb afgelopen weekend sinds lange tijd weer 10 km gerend. Gechallenged door de runkeeper app… jaja het werkt.

 

Over

Over Hans Schaap Hans Schaap is oprichter van Dation en GreenStar . Met zijn bedrijven helpt hij om rijgedrag te verbeteren en daarmee kosten te besparen en veiliger en milieuvriendelijker te rijden. Vanuit zijn professie volgt hij de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, technologie en gedragsverandering op de voet.

Nieuwsbriefbanner