Interview: ‘Met actief mobiliteitsbeleid verander je gedrag medewerker’

Gepubliceerd:

Maatwerk, innovatie en een actief beleid. Dat zijn de geheimen van een goed werkgever op het gebied van mobiliteit. Remco Korzaan, Director Human Resources bij SAS vertelt in dit interview: ‘One size fits all bestaat niet in mobiliteit.’

Meer grip op de mobiliteit van je medewerkers. Want de kosten rijzen de pan uit. Maar hoe doe je dat? Want je wilt wel de beste mensen in dienst houden. En die ‘pamper’ je traditioneel met een leaseauto. Zo ging dat vroeger ook bij Softwaregigant SAS. Remco Korzaan: ‘Tegenwoordig zit het hem in innovatieve oplossingen. Op de individuele medewerker afgestemd. Als goed werkgever heb je een verantwoordelijkheid naar je mensen toe. En natuurlijk naar onze planeet.’

Actief mobiliteitsbeleid

Wie de rol van fleetmanager ‘er maar even bij doet’, neemt de mobiliteit van medewerkers te weinig serieus. Korzaan: ‘Om te innoveren móet je een actief mobiliteitsbeleid voeren. Er bovenop zitten. Hierdoor kun je inspelen op individuele situaties en keuzes proberen te veranderen. Alleen met deze proactieve houding kun je dan ook de kosten beheersen. Bovendien moet je helder communiceren, duidelijk aangeven waar je mee bezig bent en wat je wilt bereiken’.

Mobiliteitsoplossingen combineren

Korzaan heeft voorbeelden te over van zijn actief mobiliteitsbeleid en de innovatieve oplossingen die SAS biedt. ‘Wij nemen graag een voortrekkersrol op ons. Dat hoort bij onze business, bij onze cultuur. Dus ook in mobiliteit. Als een van de eerste hebben wij een elektrische leaseregeling ingevoerd. Daarin zijn we nu al heel ver. Maar alleen elektrisch leasen, werkt niet per se. Het past namelijk niet altijd bij de mobiliteitswensen van de medewerker. Het gaat erom dat je de nieuwste ontwikkelingen op mobiliteitsgebied omarmt en deze combineert, denk aan elektrisch, schoon, zuinig, openbaar vervoer, leasen, fietsen, andere vervoersmiddelen en flexibel werken.’

actief mobiliteitsbeleid fiets veerpont

Van auto naar de trein

Lang kregen ook de mensen bij SAS afhankelijk van hun functie een leasebedrag ter beschikking. Het liefst gingen ze daar nog overheen om maar een zo groot mogelijke auto te kunnen rijden. ‘Met die auto konden ze dan naar klanten. Maar weet dat het gros van onze klanten zich in de Randstad bevindt en onze mensen elke ochtend vast stonden om maar bij die klant te kunnen komen. En de parkeerkosten hoog opliepen. Terwijl ze met een NS Businesscard van buiten de stad zo hartje centrum inrijden.’ En dus staat ook de trein SAS-medewerkers ter beschikking. Ook hier geldt het one size fits all principe niet volgens Korzaan. ‘Voorheen reisden onze mensen in de trein standaard met een tweede klas abonnement. Maar een consultant die dagelijks naar een klant in Groningen moet, reist inmiddels geruime tijd eerste klas. Het is zo’n eind dat het zonde is als je dan niet rustig kunt werken tijdens de reis.’

Weerstand bij doorvoeren elektrisch rijden

Als je veranderingen doorvoert, stuit je nogal eens op wat weerstand en beperkingen van je ingeslagen weg. Maar daar moet je doorheen, stelt Korzaan. ‘Onze mensen zochten het liefst een zes cilinder uit. Momenteel onverantwoord. Om toch het elektrisch rijden erin te krijgen, hebben we de meest gewilde parkeerplekken in onze garage letterlijk groen gemaakt en voorzien van laadpalen. Daar mag je alleen met een elektrische auto staan. Ook daarmee hebben we het elektrisch rijden gestimuleerd. Klein, simpel, maar wel effectief. Inmiddels hebben we twintig laadplekken, maar veel meer auto’s die opgeladen moeten worden. Hoe we dat oplossen? Laadpalen erbij maar ook de efficiëntie verhogen. Zodra een auto opgeladen is, krijgt de medewerker een seintje op zijn smartphone dat hij zijn auto moet wegzetten, zodat weer een ander zijn auto kan opladen.’

Elektrisch rijden is niet voor iedereen

Meer dan eens benadrukt Korzaan dat mobiliteit maatwerk betreft. ‘Een accountmanager bijvoorbeeld wilde dolgraag volledig elektrisch rijden, hoofdzakelijk voor de lagere bijtelling. Alleen gegeven zijn huidige situatie zijn wij er niet mee akkoord gegaan. Hij woont namelijk in de binnenstad, heeft geen eigen parkeerplek, dus geen eigen laadpaal en is daardoor minder mobiel richting de klant. Hij kan maximaal voor hybride kiezen. Ook letten wij op de woon-werkafstand, hoeveel kilometers iemand zakelijk rijdt, de total cost of ownership. Per individuele medewerker bekijken we of hij voor benzine, diesel, gas, hybride of elektrisch mag kiezen.’

Actief mobiliteitsbeleid SAS

Budgetten in plaats van leasebedragen

De leasebedragen die SAS-medewerkers lange tijd ter beschikking stonden zijn vervangen door budgetten. ‘Kreeg een medewerker vanwege zijn functie een leasebedrag van bijvoorbeeld € 1.000,-, dan voerden ze dat in de meeste gevallen ook op. Nu hebben we dat leasebedrag vervangen door een budget van € 1.000,-. Kiest de medewerker nu voor een auto van € 800,-, € 600,- of € 400,-, dan houdt hij respectievelijk € 200,-, € 400,- of € 600,- euro over. Dit krijgt hij bovenop zijn salaris’, aldus Korzaan. Gevolg is wel dat initieel de vaste lasten omhoog zijn gegaan. Dit komt omdat  voorheen het bedrag van € 1.000,- immers vaak, maar niet altijd, op ging. Nu gaat het zeker op. ‘Daar staat wel tegenover dat de totale kosten aanzienlijk omlaag zijn gegaan. Mensen kiezen nu voor kleinere auto’s, die minder verbruiken, waardoor de variabele brandstofkosten veel lager uitvallen. Om dit in te voeren, moet je wel lef hebben. Je moet de mindset van de mensen weten te veranderen. De auto blijft een statusobject. Desondanks is er bij ons nu een beweging gaande dat je aan de auto niet meer af kunt zien welke functie iemand bekleedt. Dat komt omdat mensen nu vaker denken laat ik maar een kleinere auto kiezen, dan houd ik geld over en daarvan betaal ik dan de studie van mijn kinderen of compenseer ik de bijtelling.’

Actief mobiliteitsbeleid Profielfoto(1)_Korzaan, Remco

Stoer mobiliteitsbeleid

Korzaan weet met zijn actief mobiliteitsbeleid grip te krijgen op het mobiliteitsgedrag van SAS-medewerkers. ‘Wij kijken met open vizier naar wat de beste mogelijkheden zijn voor elke individuele medewerker, SAS en natuurlijk het milieu. Op al deze criteria stemmen we dan de uiteindelijke keuze af. Die flexibiliteit is alleen maar prettig, want immers volledig op mobiliteit gericht. En weet je wat het mooie is? Was er eerst wat weerstand, nu vinden onze mensen het stoer dat ze bij een werkgever werken die mobiliteit zo ver heeft doorgevoerd. Daar vertellen ze trots over, waardoor wij als referentie dienen voor andere bedrijven.’

Feiten & cijfers

Aantal medewerkers: 170
Aantal leaseauto’s: 121
Waarvan elektrisch: Er rijden 7 auto’s elektrisch (6 Tesla’s 1 Renault Fluence). Daarnaast rijden er momenteel 9 Plug ins.
Aantal elektrische laadpalen: 20
Aantal kilometers: Het aantal gemiddelde contractkilometers per jaar is 34.000 km ’s per auto. Specifieke informatie omtrent zakelijke en privé kilometers worden niet apart geregistreerd.
Investering in leaseauto’s: De totale waarde van het wagenpark is € 5.165.000,- (aantal auto’s maal de fiscale waarde per auto). De gemiddelde fiscale waarde per auto is € 42.680,-.
Totale mobiliteitskosten: De maandelijkse leasekosten zijn € 109.421,-. De totale maandelijkse brandstofkosten zijn € 28.751,-. De totale mobiliteitskosten leaseauto bedragen € 138.172,-.

 

Nieuwsbriefbanner