mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Masters of Mobility: hoe Jurjen Voorthuijzen bij ICL Europe zorgt voor maatwerk

Gepubliceerd:

Ontzorgen, service, poolauto, elektrische taxi, milieubewuste keuzes, het past allemaal binnen het ‘mobiliteitsplan 2.0’ dat het wereldwijd opererende chemieconcern ICL in 2016 uitrolt. Jurjen Voorthuijzen, EU Company Car Fleet Manager bij ICL, vertelt over mobiliteit op maat, service en het al dan niet meedoen aan leasetrends binnen zijn organisatie: ‘Elektrisch rijden? Nee, dat is voor ons weinig interessant.’

’Ik verwacht een hoog serviceniveau van leasemaatschappijen die onze leaserijders binnen de EU van een auto voorzien. Natuurlijk begrijp ik dat bepaalde regelingen en voorwaarden hier niet mogelijk zijn, maar wij willen voor onze mensen, waaronder de vele expats daar wel zo dicht mogelijk bij in de buurt komen. Hen zoveel mogelijk ontzorgen.’

 

ICL-medewerkers reizen veel

Jurjen heeft het over 380 leaseauto’s in Europa, waarvan 150 in Nederland. En dat aantal groeit, want waar er nu 180 mensen werkzaam zijn op ICL’s Europese hoofdkantoor in Nederland, zijn dat er naar verwachting 300 tegen het einde van 2016. ‘Wij blijven veel nieuw hbo-personeel aannemen. In Nederland alleen al werken vele nationaliteiten, een derde is expat. Die expats vallen onder de expatregeling, werken hier drie jaar en krijgen even zolang de beschikking over een leaseauto. Ze reizen veel. Met mijnen, kantoren of fabrieken in Israël, Engeland, Amerika, Duitsland, Spanje, China, Afrika en Nederland kun je je daar wel iets bij voorstellen.’ Het van oorsprong Israëlische staatsbedrijf ICL is een van de marktleiders in fosfaten en mineralen en als zodanig actief in de mining, voedsel en landbouwindustrie. Het bedrijf wint ruwe grondstof in eigen mijnen en zet dat in haar fabrieken om naar kunstmest, voedsel en vlamvertragers.

 

Loyaliteit in ruil voor service leasemaatschappij

Ontzorgen dus. Volgens Jurjen komt die behoefte mede voort uit een van de drie pijlers van ICL’s missie: efficiencyverbetering. ‘Het optimaliseren van de leasevloot is een van die efficiencyverbeteringen voor heel Europa. En dat betekent in ons geval dat wij een hoge servicegraad verlangen.’ Die service vertaalt zich in een haal- en brengservice bij onderhoud, het wisselen van winter- en zomerbanden op locatie en het installeren van elektrische laadpalen thuis via de leasemaatschappij. En verder eist Jurjen van zijn leasemaatschappij een laag eigen risico voor de berijders, een marktconforme prijs en een proactieve betrokken houding. ‘Wij zien onze leasemaatschappij als sparringpartner. Een waarmee wij een relatie hebben op langere termijn. Wie goed is voor ons, krijgt daar onze loyaliteit voor terug. Wij zijn niet van het hoppen.’

 

Een poolauto als alternatief voor het vliegtuig

Het meedenken door de leasemaatschappij heeft bij ICL geleid tot de mogelijke invoering van een poolauto. ‘Wij zijn heel veel geld kwijt aan rentals en voorloopauto’s. Dat kan veel efficiënter. Met een poolauto bijvoorbeeld. De mogelijkheden daartoe onderzoeken we nu met onze leasemaatschappijen en dealers waar we goede contacten mee hebben. Het idee is dat zo’n poolauto dan twee jaar bij ons wordt gestald en medewerkers hem via een app kunnen reserveren om ermee naar een afspraak te reizen. Bijvoorbeeld naar onze fabrieken in Mannheim, Ladenburg en Ludwigshafen. In plaats van dat drie van onze inkopers met ieder een eigen specialisme afzonderlijk van elkaar naar Duitsland vliegen, kunnen ze samen poolen. Desnoods overnachten ze daar ergens. Los van de CO2-uitstoot die we daarmee besparen, scheelt dat financieel aanzienlijk. Een poolauto kost ons exclusief de brandstof zo’n twee tot driehonderd euro per maand. Dat is al snel goedkoper dan drie retourvluchten Amsterdam-Mannheim.’

 

Mobiliteitsplan 2.0

De poolauto waar Jurjen over sprak past binnen het ‘mobiliteitsplan 2.0’ dat ICL in 2016 uitrolt. ‘Wij ontwikkelen een mobiliteitsplan om onze mensen te voorzien in mobiliteit gebaseerd op hun behoefte, persoonlijke situatie en fiscaliteit. Steeds meer medewerkers willen wel de lusten, maar niet de lasten van een auto. Als ze maar een auto beschikbaar hebben, op het moment dat ze hem nodig hebben. Zo wonen veel van onze mensen in Amsterdam, in de binnenstad. Parkeren is er een crime, een parkeervergunning moeilijk te verkrijgen en het doorkomen is vaak geen beginnen aan. Zij hebben er meer aan als ze met de trein naar Schiphol kunnen reizen en er op de luchthaven van bestemming een auto voor ze klaar staat waarmee ze naar de klant, leverancier of fabriek kunnen rijden bijvoorbeeld. Wij bieden de mensen mobiliteit op maat. En als dat betekent dat onze mensen hun functieafhankelijke mobiliteitsbudget aanwenden voor een leaseauto, dan is dat geen probleem. Wij zien alleen wel een verschuiving van mensen met een leaseauto naar mensen die hun mobiliteitsbehoefte anders invullen.’ Naast enkele praktische redenen is het nieuwe mobiliteitsplan ingegeven vanuit de veranderende fiscale wetgeving. ‘De wijziging in bijtelling dwingt onze mensen om anders om te gaan met mobiliteit. Wij proberen daarop te anticiperen.’

 

Elektrisch rijden lucratief?

Veranderende bijtellingsregels, besparing op CO2-uitstoot, Jurjen stipt daarmee twee aspecten aan die de trend van het elektrisch rijden raken. ‘Eerlijk gezegd is het elektrisch rijden voor ons weinig interessant. Gezien de afstanden die de mensen bij ons rijden, is de actieradius van elektrische auto’s gewoon te beperkt. Bovendien is elektrisch rijden voor de leaserijder lucratiever dan voor ons als werkgever. Wij stimuleren het dan ook niet actief. Er zijn overigens maar twee landen die heel actief zijn geweest in het promoten van het elektrisch rijden: Nederland en Noorwegen. Maar ook daarin komt weer verandering, getuige de wijziging in bijtelling. Een leaserijder die in het meest extreme geval nu nog vlug een voordeel van € 4.000 in vijf jaar behaalt, kiest straks wellicht weer voor een minder schone auto als hij tegen die tijd geen financieel voordeel heeft van het elektrisch rijden. Dit neemt overigens niet weg dat er ook bij ons mensen zijn die elektrisch rijden en wij daarom vier laadpalen hebben bij ons kantoor. En ik moet zeggen, het is ook wel grappig om onze elektrische leaserijders met elkaar te horen praten. Die hebben er echt een sport van gemaakt om zoveel mogelijk kilometers elektrisch te rijden. Dan hoor ik ze heel enthousiast vertellen dat ze via die en die weg met die en die snelheid de hele route van huis naar kantoor en weer naar huis elektrisch hebben kunnen afleggen.’

 

Milieubelasting van elektrische auto op weegschaal

Financieel en praktisch gezien acht Jurjen het elektrisch rijden niet interessant genoeg voor ICL, maar hoe zit dit qua belasting voor het milieu. ‘Tsja, we weten allemaal dat een auto minder vervuilend is dan het vliegtuig. Maar hoe dat zit met een elektrische auto ten opzichte van een benzine of diesel, dat ligt een beetje op een weegschaal. Immers, in de vergelijking vergeten we vaak dat elektrische auto’s worden opgeladen met elektriciteit die ook wordt opgewekt in steenkolencentrales. Ik weet het daarom gewoon niet. In ons mobiliteitsplan gaan wij vooral uit van het gezonde verstand en het milieubewustzijn van onze mensen en laten hen verder vrij in hun keuze. En als dat een elektrische keuze is, dan faciliteren wij hen daarin. Overigens doen we bij ICL nog wel meer dan dat. Zo hebben wij voor de mobiliteit van onze stakeholders een deal gesloten met een taxibedrijf. Dat bedrijf vervoert onze klanten, leveranciers en medewerkers van en naar vliegveld, hotels en onze sites 100 procent met elektrische auto’s.’

 

Mobiliteit op maat boven meedoen aan trends

Service en ontzorgen, dat is dus overduidelijk wat ICL zoekt als het gaat om lease. ‘Klopt. En een leasemaatschappij die met ons meedenkt. Dat wil niet zeggen dat alles wat een maatschappij voorstelt door ons klakkeloos wordt overgenomen. Net zo min als dat wij meedoen met trends. Dat blijkt al wel uit hoe wij omgaan met elektrisch rijden. Maar dat is ook het geval met een andere trend, die van het private leasen. De markt van private lease is nog niet zover ontwikkeld dat wij het interessant genoeg vinden voor de ICL-medewerkers. Daarom bieden wij dat nog niet actief aan. Maar ook daarvoor geldt dat als een medewerker er behoefte aan heeft, wij wel proberen hem hierin zoveel mogelijk te faciliteren. Want dat hoort bij mobiliteit op maat. Conform ons nieuwe mobiliteitsplan.’

 

Mobiliteit bij ICL Europe in cijfers

Segment

C –segment 20 %

D- segment 66 %

E-segment    13 %

F-segment  1 %

 

Brandstof

Benzine 58%

Diesel   34%

El./benz. 8%

 

Makelij

Duits      60%

Frans      10%

Engeland 3%

Japan     15%

Zweden   12%

Nieuwsbriefbanner