Masters of Mobility: Zo laat Maaike van de Vrande Conclusion duurzamer rijden

Gepubliceerd:

In de rubriek Masters of Mobility interviewt Mobility Reporter iedere maand een innovator op het gebied van mobiliteit: beslissers die ieder op hun eigen manier mensen in hun organisatie anders naar mobiliteit laten kijken. Vandaag: Maaike van de Vrande, Manager MVO bij Conclusion.

Als Manager MVO ademt Maaike van de Vrande duurzaamheid. Ze kan nog net niet met de fiets naar werk (want: 43 kilometer), maar rijdt zuinig en ziet het als haar persoonlijke missie om de CO2-uitstoot te verminderen. En gelukkig voor haar doet Conclusion dat ook. Duurzaamheid is verweven in het DNA van de Utrechtse IT-dienstverlener. Zo richtte Conclusion haar leasewagenbeleid al een paar geleden in op werkelijk CO2-verbruik in plaats van energielabels. En organiseerde het in 2013 een jaar lang een eigen rijstijlcompetitie waar alle leaserijders van Conclusion aan meededen. ‘Maar hoe leuk dit ook was, we merkten toch dat dit te weinig effect sorteerde’, aldus Van de Vrande.

En toen ontwikkelde Conclusion CAR (Conclusion Automotive Reduction). CAR werd al snel dé reductie-actie om het brandstofverbruik en CO2 van het wagenpark van Conclusion te reduceren. CAR stimuleert iedere gebruiker om zo zuinig mogelijk te rijden en zo voordelig mogelijk te tanken door de gerealiseerde besparing per kwartaal aan de gebruiker zelf uit te keren. Via een persoonlijk dashboard houdt de medewerker real time zijn of haar voortgang bij. Reden genoeg om met haar te praten over hoe zij met CAR Conclusion duurzamer laat rijden.

Hoe ontstond het idee voor CAR?

‘Conclusion streeft naar continue verbetering van de milieuprestatie en het voorkomen van milieubelasting. En uit onze CO2-footprint bleek dat 85 procent van onze uitstoot gerelateerd is aan mobiliteit. Verkeer heeft verreweg de meeste impact. Dus zochten we naar een methode die juist op het gebied van mobiliteit het verschil kan maken. Zo ontstond het idee voor CAR.’

Van idee naar werkend concept is nog een hele stap. Wat was de grootste uitdaging?

‘Mensen laten inzien dat ze zelf zuiniger moeten gaan rijden. Voor mij en mijn team is het ons werk om duurzaamheid te promoten, maar niet alle leaserijders zijn daar in dezelfde mate me bezig. Veel leaserijders willen vooral zo snel mogelijk van a naar b. Dus heb je een prikkel nodig die mensen stimuleert om er zelf mee aan de slag te gaan. Toen dachten we: je moet een individuele incentive hebben dat mensen direct beloont met geld. Dit systeem voorzag daarin.’

Jullie werken nu een halfjaar met CAR, wat zijn de resultaten?

‘Bij de start van CAR was de doelstelling 4% CO2 reductie (gemiddeld per fte) op het wagenpark. In 2014 zorgde CAR er al voor dat onze leaserijders gemiddeld 9% zuiniger zijn gaan rijden. Een ongekend succes waar we heel blij mee zijn.’

Hoe verklaar je dit succes?

‘Omdat het om geld gaat, worden mensen opeens heel alert. Ik merk het ook aan mezelf. Sinds CAR stel ik ook mijn boordcomputer in. Dat deed ik daarvoor nooit. En het leuke is: door er zo mee bezig te zijn, merk je opeens dat je prima in staat bent het gemiddelde verbruik per 100 kilometer van 5,1 liter naar 4,8 liter te brengen. Je gaat echt de challenge met jezelf aan. En iedere keer als je jouw auto laat uitrollen of net wat minder hard accelereert, verdien je geld. Daardoor let je veel beter op je rijgedrag.’

Hoe werkt het beloningssysteem achter CAR precies?

‘Mensen die zuiniger rijden dan de norm van hun leaseauto (red: op basis van werkelijkgebruik.nl, niet op fabriekswaarde), krijgen per kwartaal het uitgespaarde bedrag terug- bovenop hun salaris. Gemiddeld leaserijders die per kwartaal zo’n 7000 a 8000 kilometer op de teller draaien, verdienen zo 60 a 100 euro. En dat is toch voor velen een prettige nice to have.’

Tools als CAR tonen aan dat auto’s steeds slimmer worden, hoe zie jij deze technologievlucht?

‘De technologie gaat ontzettend snel. Vroeger was de traditionele leaseauto de norm, nu hebben mensen het al over de zelfrijdende auto van Google. Maar naast technologie zetten ook zaken als het nieuwe werken traditionele lease steeds meer onder druk. En ja, die Google-auto komt er echt. Ooit. Al zou ik het nu nog te spannend vinden om daar in te stappen. Je geeft toch wel heel veel controle uit handen.’

Tenslotte: Wat adviseer je een collega die ook wil starten met het stimuleren van ander mobiliteitsgedrag binnen zijn of haar organisatie?

‘Bedenk vooral wat je met ander mobiliteitsgedrag wilt bereiken in je organisatie en pas daarop je tactiek aan. Wil je graag dat jouw medewerkers zelf heel bewust bezig gaan met bijvoorbeeld duurzaamheid, dan zet je namelijk andere middelen in als het doel puur reduceren is. Voor het laatste werkt het belonen met geld, zoals wij hebben gedaan met CAR, in ieder geval heel goed. Voor het creëren van bewustzijn zijn gedragsveranderingstrajecten waarschijnlijk beter. Maar dat doel bepalen, daar begint alles mee.’

Nieuwsbriefbanner