mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Masters of Mobility: Hoe Jeroen Goossen USG People 100% variabel laat rijden

Gepubliceerd:

In de rubriek Masters of Mobility interviewt Mobility Reporter iedere maand een innovator op het gebied van mobiliteit: beslissers die op hun eigen manier mensen in hun organisatie anders naar mobiliteit laten kijken. Vandaag: Jeroen Goossen, Manager Mobility bij USG People.

Toen Jeroen Goossen in 2010 in dienst trad bij USG People was zijn eerste opdracht: de autokosten drukken. Inmiddels vier jaar later is het wagenpark gehalveerd, de organisatie gereorganiseerd en het personeelsbestand gekrompen en de besparingen gehaald. Maar toch vond het detacheringsbedrijf een manier om de kosten verder te optimaliseren: leasen per kilometer. De mobiliteitsexpert, bij USG verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van visie, strategie en beleid binnen de portefeuille mobiliteit, legt uit.

Wat houdt leasen per kilometer precies in?

‘Leasen per kilometer betekent: geen vaste kosten meer voor auto’s die stil staan, maar een vast tarief voor iedere kilometer die daadwerkelijk wordt gereden door onze werknemers. Feitelijk betekent het ‘niet rijden is niet betalen’.

Hoe kwam je op het idee om dit te gaan ontwikkelen?

‘Op een gegeven moment konden we niet meer besparen op de inkoop van auto’s. Met een wagenpark van 1.700 voertuigen, waarvan 150 bedrijfsauto’s zochten we een manier om kosten nog transparanter en flexibeler te maken. Daaruit rolde al vrij snel het idee om alleen maar te betalen voor gebruik en niet voor stilstand. Die visie hebben we op papier gezet en intern getoetst. Bij de financiële afdeling, maar ook bij HR. Die reageerden direct enthousiast. Samen met Athlon ontstond vervolgens deze unieke oplossing, waarbij we nu een gecombineerde prijs per kilometer betalen voor al onze lease-, huur- en poolauto’s.’

Wat is het voordeel van deze oplossing voor jullie?

‘Met deze variabele leaseoplossing maken wij de leasekosten meer flexibel en worden medewerkers verantwoordelijk voor hun eigen mobiliteitsbudget. Want wanneer ik weet wat een kilometer kost per auto dan kan ik dat vertalen naar een budget voor een medewerker. Op basis van dat budget bepaalt de werknemer zelf of hij meer of minder rijdt en dus meer of minder betaalt. En ook welke klasse auto hij of zij kiest zonder dat dit voor mij als werkgever resulteert in meerkosten. Omdat wij uitsluitend betalen voor gereden kilometers kan de medewerker het budget per kilometer ook besteden aan andere vormen van vervoer, ook naast de leaseauto.’

Hoe belangrijk is flexibiliteit voor USG-werknemers?

‘Heel belangrijk merken wij. Onze werknemers bepalen steeds meer zelf hoe en waarmee ze reizen. Zo werken we standaard met vaste type auto’s per functie, maar je merkt nu de economie weer aantrekt dat werknemers meer keuzevrijheid willen. Met name medewerkers in de B-klasse van eind twintig, begin dertig die net aan een gezinnetje beginnen, wensen een grotere auto dan we nu standaard inkopen. Omdat we in ons leaseplan werken met een vaste kilometerprijs per autocategorie krijgen ze die keuzevrijheid nu ook.’

De plannen zijn vooral toegespitst op de leaserijder. Is het eigenlijk erg dat mensen nog zo hangen aan die auto?

‘Of we het willen of niet, onze werknemers zien de auto nog steeds als het belangrijkste vervoersmiddel en is ook de gepercipieerde arbeidsvoorwaardelijke waarde van de auto nog steeds hoog. De behoefte aan andere mobiliteitsoplossingen zoals het OV is vooral latent aanwezig. En dat is ook logisch als je bedenkt dat een groot deel van ons wagenpark is gekoppeld aan sales- en accountfuncties. Een salesmanager reist bij ons 60.000 kilometer per jaar en kan domweg niet zonder auto. Dan kun je wel zeggen: ‘Ga maar met de trein!’, maar dan lijdt zijn werk eronder.

Sowieso geloof ik niet in ander reisgedrag forceren. Beïnvloeden kan wel en dat doen we ook. Met name in de groep woon-werkverkeer, de groep die geen leaseauto heeft.’

Waarom de focus op deze groep?

’Omdat de eigen auto daar voor hoge kosten zorgt. USG heeft in bijna elke stad een vestiging. En van de medewerkers van deze lokale vestigingen komt 65 procent met de eigen auto naar de zaak. En parkeert daar ook. Met als gevolg veel papierwerk en hoge kosten door parkeerdeclaraties. Daarnaast is het niet meer van deze tijd om van medewerkers een eigen auto te eisen. Daarom bieden we deze groep niet-persoonsgebonden multimobale oplossingen. Daarmee verdwijnt ook de noodzaak om altijd maar de auto te pakken. In sommige gevallen is de fiets, de elektrische scooter of het OV immers praktischer, zeker in de grote stad. In toenemende mate faciliteren wij die oplossingen.’

Tenslotte: Wat adviseer je collega’s die ook willen starten met het stimuleren van ander mobiliteitsgedrag binnen zijn of haar organisatie?

‘Laat je niet belemmeren door de huidige situatie. Denk out of the box en betrek interne stakeholders erbij. Draagvlak is extreem belangrijk. Ga vooral ook in gesprek met je leverancier en verwacht niet van jouw leveranciers dat zij met oplossingen komen. Draai het om: bedenk hoe jij het wilt en leg dat neer bij de leverancier. Zo heeft Athlon uiteindelijk op basis van onze visie op leasing in co-creatie een maatwerkoplossing bedacht.’

Nieuwsbriefbanner