mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Masters of Mobility: Hoe Daan Bieleveld DSM anders laat kijken naar mobiliteit

Gepubliceerd:

In de rubriek Masters of Mobility interviewt Mobility Reporter iedere maand een innovator op het gebied van mobiliteit: beslissers die ieder op hun eigen manier mensen in hun organisatie anders naar mobiliteit willen laten kijken. Vandaag: Daan Bieleveld, Mobility Manager van het jaar 2015 en Global Mobility Manager bij het Heerlense chemiebedrijf DSM.

Vijf jaar geleden was hij nog stagiair. Bij toeval beland op de afdeling wagenbeheer bij DSM omdat hij nog ergens een stageplek zocht. Anno 2015 is Daan Bieleveld niet alleen de beste mobiliteitsmanager van Nederland, maar zwaait hij als Global Mobility Manager bij DSM onder andere de scepter over de gehele vloot van 1400 bedrijfswagens, in binnen- en buitenland. Reden genoeg om bij te praten met deze gepassioneerde mobiliteitsmanager.

Hoe verrast was je eigenlijk zelf door je uitverkiezing tot ‘Mobiliteitsmanager van het jaar’?

‘Enorm. Ergens voelde ik dat ik een goede kans maakte, maar de twee andere genomineerden (red: Jeroen Goossen van USG People en Marc Florie van Heijmans) hadden ook mooie projecten. Dus toen ik mijn naam hoorde, schrok ik wel even. Maar ik ben er ontzettend blij mee. Vooral omdat het een mooie erkenning van vakbroeders is. Zij bepalen uiteindelijk wie er wint.’

In het juryrapport werd je vooral geprezen vanwege je frisse blik op de kansen die mobiliteit biedt op het gebied van integratie van mobiliteit HR en inkoop. De jury roemde daarbij vooral de succesvolle lancering van de vernieuwde privé-leaseregeling voor alle medewerkers zonder leaseauto. Wat hield die precies in?

‘Er werken wereldwijd 22.000 mensen bij DMS. Daarvan hebben er slechts 1250 een leaseauto, het merendeel dus niet. Om deze groep beter te bedienen, introduceerden we een vernieuwd arbeidsvoorwaardenpakket met daarin ook privé lease via een werkgeverscollectief. Daardoor kunnen nu alle DSM-medewerkers voordelig een duurzame auto leasen, ook diegene zonder bedrijfsauto. Door ons in het privé lease plan te richten op voornamelijk groene en milieuvriendelijke auto’s, slaan we bovendien twee vliegen in een klap. Een mobiliteitskeuze moet namelijk goed zijn voor het personeel en het kostenplaatje, maar ook voor onze planeet. Dat duurzaamheidsaspect telt voor DSM heel zwaar mee.’

Je bent sinds ruim een jaar Global Mobility Manager van DSM. Wat is de grootste uitdaging die je in deze functie tegenkomt?

Onze grootste uitdaging is het halen van onze duurzaamheidsambities. Als onze werknemers reizen, maken ze gebruik van alle vervoersmiddelen, van vliegtuig en trein tot auto en fiets. Maar hoe zorg je dat dat duurzaam gebeurt? Ieder mobiliteitskeuze heeft namelijk een impact op People, Planet & Profit. Het is onze taak de beste vormen aan te bieden, de verschillen inzichtelijk te maken en gedragsverandering te bewerkstelligen. Daar de optimale balans in vinden blijft de grootste uitdaging. ’

In hoeverre is een Global Mobility Manager in de praktijk nog steeds een lease-auto-manager?

‘Gelukkig steeds minder. Mijn werkveld beslaat de gehele mobiliteit, dus inclusief vlieg-, trein-, auto- en fietsverkeer. Maar ook het stimuleren van video- en teleconferencing waarmee we vaker reizen kunnen voorkomen, valt er onder. De lease-auto is bij DSM inmiddels echt onderdeel van een breder en groter mobiliteitsbeleid.’

Mensen andere mobiliteitskeuzes laten maken, is nog best een uitdaging. Welke tools zet je in bij DSM?

‘Bij een multinational als DSM wordt veel internationaal gewerkt. Naar Australië kun je alleen per vliegtuig reizen, dat is logisch. Maar voor afstanden binnen landen is de trein of een duurzame deelauto  vaak net zo snel en een stuk milieuvriendelijker. Dus zul je mensen moeten overtuigen daarvoor te kiezen. Door inzichtelijk te maken wat de financiële en CO2-gevolgen zijn van een bepaalde mobiliteitskeuze helpen we ze daarmee.’

Tenslotte: Wat adviseer je een collega die ook wil starten met het stimuleren van ander mobiliteitsgedrag binnen zijn of haar organisatie?

‘Maak duidelijk waarom je wilt dat mensen hun reisgedrag veranderen. Bij DSM is bijvoorbeeld duurzaamheid de belangrijkste ‘driver’ om werknemers anders te laten reizen. En het mooie is: niemand is tegen duurzaamheid, dus je krijgt makkelijker mensen mee. Bedenk dus goed waarom je ander mobiliteitsgedrag wilt bewerkstelligen in je organisatie. Hoe beter en authentieker je verhaal, hoe groter de kans dat je zult slagen.’

Nieuwsbriefbanner