mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Masters of Mobility: Allego maakt zich sterk voor elektrische auto’s

Gepubliceerd:

In de rubriek Masters of Mobility interviewt Mobility Reporter iedere maand een innovator op het gebied van mobiliteit: beslissers die op een eigen manier mensen in hun organisatie anders naar mobiliteit laten kijken. Vandaag vertelt Manager Facilities, Housing & Fleet Patrick Langevoort hoe hij Allego elektrisch laat rijden.  

Als mobiliteitsmanager van netwerkbedrijf Alliander maakte Patrick Langevoort zich al in een vroeg stadium sterk voor de elektrische auto. De ervaring die hij hier opdeed rond elektrische mobiliteit, maakte dat zijn werkgever hem in 2013 vroeg voor een nieuw bedrijfsonderdeel van Alliander: Allego. Deze dochteronderneming versnelt de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland en omringende landen en realiseert en beheert laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer. Allego werkt zo gestaag aan een internationaal laadpalennetwerk. Over een paar jaar wil het “een marktbepalende speler zijn in Duitsland” zei de directeur van de Duitse tak vorig jaar in het Financieele Dagblad. Juist vanwege deze torenhoge ‘elektrische ambities’ vond Langevoort het niet meer dan logisch om ook voor het snel groeiende Allego- personeelsbestand (in 3 jaar tijd van vijftien naar 100 man) de ‘auto met de stekker te prediken’. “Allego wil dat elke bestuurder van een elektrische of plug-in hybrid auto altijd en overal zijn/haar auto kan opladen. Kortom: ons hele bedrijfsmodel draait rondom elektrisch rijden. Dan moet je dat zelf intern ook waarmaken.”

Vanaf 2019 iedereen volledig elektrisch

Het is dan ook niet verwonderlijk dat in het interne Allego-mobiliteitsbeleid zwart op wit staat dat vanaf 2019 iedere nieuw ingezette auto van Allego volledig elektrisch rijdt. Tot die tijd zijn plug-ins gedurende de transitie ook geoorloofd. De leaserijders vinden deze auto’s interessant vanwege het milieuvoordeel en de praktische voordelen die ze hebben op volledig elektrische auto’s. Maar voor sommigen is vooral de lage bijtelling doorslaggevend. Om wel te voorkomen dat er meer wordt getankt dan geladen, heeft Allego voor werknemers die plug-ins rijden wel brandstofbudgetten ingesteld.  

Allego wil elektrisch rijden zoveel mogelijk inzetten en stimuleren onder haar snelgroeiende personeelsbestand, maar het moet wel kunnen. Als een medewerker te ver weg moet, dan past de elektrische techniek niet bij de behoefte. Daarom promoot Allego voor reizen tussen de 150 en 300 kilometer de langeafstandstrein als de ICE en Thalys, en voor internationale reizen daarboven het vliegtuig.

Elektrisch rijden intern integraal onderdeel van het mobiliteitsbeleid maken is één ding, maar hoe reageren de werknemers? Zitten zij wel te wachten op een elektrische leaseauto? “Veranderingen in mobiliteit vragen veel van medewerkers en elektrisch rijden is anders. Berijders zien op tegen de range anxiety en vinden het moeilijk oplossingen te vinden voor de beperkte laadcapaciteit. Daar helpen we ze mee leren omgaan. Dat maakt de mensen soms onzeker. Aan de andere kant begrijpen ze gelukkig wel heel goed dat juist Allego intern zwaar inzet op het gebruik van de elektrische auto.”

Snelgroeiend snellaadnetwerk

Om een deel van deze onzekerheid weg te nemen, ontwikkelde Langevoort daarom een tool die medewerkers direct op basis van hun reisbehoefte -en oplaadgedrag inzicht geeft hoeveel elektrische kilometers ze met een bepaald type elektrische auto uit het Allego-wagenpark kunnen maken. “Zo proberen we op basis van feiten de angst weg te nemen.”

Wat helpt voor de interne acceptatie van de volledig elektrische auto is het mede door Allego zelf snel groeiende snellaadnetwerk in Nederland, België en Duitsland. Allego werkt aan een laadinfrastructuur in deze drie landen, met ambities voor heel Europa. In 2016 focust Allego op het uitbreiden van het internationale laadnetwerk. Inmiddels heeft het bedrijf al 55 snelladers gerealiseerd in Nederland. Met zo’n snellader is de berijder met een kwartiertje weer mobiel om zijn eindbestemming te halen. Een pasje is niet per definitie nodig. De stekker erin en klaar. Makkelijker kan haast niet.’

En redt een Allego-medewerker desondanks een reis niet met de volledig elektrische auto, dan zijn er in noodgevallen altijd nog alternatieven. Want elektrische ambities of niet, belangrijk blijft dat Allego-medewerkers als de nood aan de man is nog steeds het soort vervoermiddel kunnen kiezen dat het beste bij het doel van hun reis past. “Als ik in hartje Amsterdam moet zijn, wil ik ook geen gedoe met het zoeken van een parkeerplek of een oplaadplek. Dan kun je als werkgever wel zeggen: ‘Je moet ten alle tijde met de elektrische auto’, maar dan lijdt zijn en uiteindelijk ook ons werk eronder.”

Flexibiliteit

De politieagent spelen die continu controleert of het personeel wel elektrisch rijdt, daar past Langevoort in ieder geval voor. “Maar ook al verplichten we niets en stimuleren we naast elektrisch vervoer ook het gebruik van bijvoorbeeld het OV, we informeren onze werknemers wel continu over onze ‘elektrische’ kernwaarden en ons doel voor een volledig elektrisch wagenpark vanaf 2019. Want wie dat niet ondersteunt, past eigenlijk ook niet bij een organisatie met zulke grote elektrische ambities als Allego. Zo eerlijk moet je ook zijn.’

Nieuwsbriefbanner