Een keer elektrisch, altijd elektrisch

Gepubliceerd:

De toename van hybride auto’s onder leaserijders was de afgelopen jaren enorm. Goed voor het milieu of alleen voor de portemonnee van de zakelijk rijder? Mobility Reporter blogger Richard Ninaber van Eyben zoekt naar de laadpalen in zijn straat.

De afgelopen jaren en met het laatste kwartaal van 2015 als absolute piek zijn veel zakelijke rijders overgestapt naar een, al dan niet in hybride vorm van, elektrisch rijdende auto. Volgens mobiliteitsexperts zal het aantal elektrisch aangedreven voertuigen enkel groeien. Prachtig!

De Outlander als lieveling

Vooral fijn voor de portemonnee van de berijder dat zo’n Outlander is uitgevonden. Trokken we hier jarenlang de neus voor op, nu is het een zeer populaire auto. Hij is immers groot, stevig, stoer (jawel), Japans (mag ook weer), schoon (wanneer er ook echt elektrisch mee gereden wordt) en, niet onbelangrijk, hij trekt de caravan met gemak richting Zuid-Europa. Klein detail, de actieradius van de brandfstoftank is wel erg beperkt maar dat maakt de bestuurder niet uit (het voordeel in de portemonee maakt alles goed).

Als ik ’s avonds met de honden door de wijk wandel staan de Outlanders en soortgenoten mij vriendelijk toe te glimmen. Wel fijn dat deze EV-rijders aan mij en de honden denken; we hoeven nergens te letten op hangende oplaadsnoeren. Die snoeren hebben zij prachtig weggewerkt. In de kofferbak voor alle duidelijkheid. Laden hoeft toch niet, dat is zo 2015, klaarblijkelijk. Wat vinden de betreffende werkgevers hiervan? Kijken zij überhaupt wel naar de exploitatiegegevens? Of zijn er toch nog werkgevers te vinden waar, naast een dak vol zonnepanelen en een parkeerterrein met laadpalen, de geldbomen spontaan uit de dakgoot groeien?

Benieuwd of een volledig elektrisch wagenpark iets voor u is? En hoe u dat voor elkaar krijgt? Download het eBook Van 0 naar 100% elektrisch.

Waar zijn de laadpalen?

Athlon hanteert al langer als criterium voor het ter beschikking stellen van een elektrische auto dat de bestuurder kan opladen op eigen terrein. Het gros van de auto’s die ik tijdens mijn rondje met de honden tegenkom staat op eigen terrein. Maar dan wel zonder een laadvoorziening! Goed, dat is natuurlijk enkel in mijn wijk. In al die andere wijken in Nederland zie je uiteraard wél alle hybride auto’s aan de laadpaal!

Waarom wordt er toch zo weinig opgeladen? Deze vraag na voorgaande klaagzang stel ik om het volgende: voor veel EV-rijders met een Athlonauto maakt een laadvoorziening deel uit van het leasetarief. Kortom, zij kunnen laden. Die laadvoorziening is onderdeel van de autoregeling. Er zijn dus op voorhand afspraken gemaakt over zoiets als het eigendomsrecht van de laadvoorziening. Een voorbeeld: bij een regulier einde van het leasecontract voor de auto waar het laadstation bij is besteld, gaat het eigendomsrecht over op de betreffende medewerker. Kortom, er is geen excuus om thuis niet op te laden.

Kiezen voor elektrisch

Stel dat u of uw medewerker toe is aan een nieuwe auto. U mag een leaseauto bestellen. Stel dat een elektrische auto dan evenveel kost als een niet-elektrische. Stel dan ook dat het bijtellingspercentage identiek is aan een niet-elektrische. Kiest u dan, gezien het feit er al een laadpaal staat, voor een elektrische auto of toch maar niet? Is de laadpaal dan – weer – onderdeel van de balans tussen de daadwerkelijke kosten en de daadwerkelijke fiscale bijtelling? Zijn we dan weer terug in de tijd?

Of bent u dan wel de held? Mijn held, degene die willens en wetens toch elektrisch blijft rijden omwille van kinderen en kleinkinderen. Bent u een wereldverbeteraar? Ik en mijn honden, ook wij zullen u dankbaar zijn. En het laadsnoer als hindernis? Wij lopen daar met alle liefde met een grote boog omheen.

Over

Richard Ninaber van Eyben is expert op het gebied van Fleet & Mobility management. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder.

    Nieuwsbriefbanner