Inzicht in het mobiliteitsgedrag van je werknemers

Gepubliceerd:

Als mobiliteitsmanager wil je weten wat er met jouw wagenpark en je medewerkers gebeurt. Welke auto is waarheen en wie zit erin? De Belgische startup Sentiance geeft je alle informatie die je kunt wensen over het mobiliteitsgedrag van jouw werknemers. Mobility Reporter sprak met Toon Vanparys, CEO bij Sentiance.

 

‘De Sentiance software development kit kan geïmplementeerd worden in tal van apps voor smartphones’, vertelt Vanparys. ‘Door de software te implementeren wordt sensorinformatie van het mobieltje verzameld. Acceleratie, vertraging en g-krachten worden in een van tevoren bepaalde tijd bijgehouden. Die gegevens gaan naar onze servers waar we met algoritmes patronen detecteren. Op deze manier kunnen we iemands dagelijkse gewoontes begrijpen en gedragsprofielen herkennen. Zo krijgen we bijvoorbeeld inzicht in het ochtendroutine van de mensen die we volgen. Dit zorgt ervoor dat meer gerichte, gepersonaliseerde en vooral relevante communicatie mogelijk is. En kun je mensen helpen wanneer het hen het beste uitkomt. Het is vergelijkbaar met wat Google en Apple doen met hun gepersonaliseerde advertenties.’

Gebruik van verzamelde informatie

Sentiance levert software die ingebouwd kan worden in de app van een bedrijf of organisatie. De sensordata van de mobiele telefoons wordt verzameld en vertaald naar contextinformatie en profielen. De gebruiker van de app bepaalt door middel van een opt-in of hij toestemming geeft om gegevens op te halen en kan de gegevens ook zelf weer verwijderen. Het bedrijf of organisatie is eigenaar van de app en bepaalt waarvoor de verzamelde gegevens mogen worden gebruikt. Sentiance zelf heeft geen toegang tot persoonlijk identificeerbare informatie.

Inzetten voor mobiliteitsbeleid

Door het verzamelen en interpreteren van de sensordata uit een mobiele telefoon kan men uitgebreide informatie verkrijgen over iemands rijstijl. Vanparys legt uit: ‘We kunnen meten hoe snel iemand accelereert, hoe hard iemand remt en door bochten rijdt en of diegene te hard rijdt. We kunnen uit de gegevens zelfs aflezen of iemand zijn mobieltje tijdens het rijden in zijn handen heeft, of ergens in de auto heeft liggen.

Op basis van deze gegevens kun je correlaties maken, zoals onder welke rijcondities een auto meer of minder onderhoud nodig heeft, of wanneer er meer schade gereden wordt. Dit soort gegevens worden inmiddels ook al door enkele verzekeraars verzameld en gebruikt. Zij kunnen hiermee de premie heel nauwkeurig en gepersonaliseerd vaststellen.

Voordelen voor wagenparkbeheerders

De mogelijkheden en voordelen voor wagenparkbeheerder zijn eindeloos. ‘Je kunt de informatie uit de mobieltjes voor nog meer toepassingen inzetten’, zegt Vanparys. ‘Er kan heel gepersonaliseerd gecoacht worden om zuiniger of veiliger te rijden op basis van je persoonlijk rijprofiel. Ook komt de informatie van pas in het kader van het mobiliteitsbudget. Je brengt namelijk continu in beeld hoe en waarom iemand reist. Op basis daarvan kun je bijvoorbeeld alternatieven voorstellen die je op dat moment sneller en mogelijk zelfs goedkoper op je bestemming brengen.’

Nieuwsbriefbanner