Wáár gaat dat geld naartoe?

Gepubliceerd:

Automakers steken méér geld dan ooit in innovatie. Alleen al de R&D-budgetten stegen sinds 2007 wereldwijd van zeventig naar ruim honderd miljard dollar. Als je kijkt hoe de geldstromen lopen, krijg je een beeld van de vierwielige wereld rond 2020. Zes recente voorbeelden. 

 

Volkswagen: Wereldoverheersing

€ 85.600.000.000

Eind 2014 werd nog met trots het vijfjarenplan gepresenteerd om in die periode 85,6 miljard euro te investeren om ’s werelds grootste autobedrijf te worden. Dat geld zou dan gaan naar de ontwikkeling van nieuwe modellen en naar het verbeteren en uitbreiden van de productiecapaciteit. Een jaar later is dit plan gewijzigd. Volkswagen gaat een miljard euro per jaar minder investeren. De autofabrikant uit Wolfsburg noemt het zelf een ‘heroriëntatie’, die moet helpen de gevolgen van het dieselschandaal te beperken. Volkswagen zegt wel zwaarder in te willen zetten op elektrische en hybride auto’s.

 Audi: Supernerds

€ 3.000.000.000

Audi investeert in een leger slimme mensen. De allerbeste techneuten die de IT-capriolen van de fabrikant naar een hoger plan moeten brengen. Audi heeft namelijk grootse plannen met ‘Audi Connect’, het infotainmentsysteem in de auto, en met ‘Audi Mobility’, het programma waarmee Audi brede mobiliteitsoplossingen wil gaan bieden aan klanten.

Tesla: Superbatterij

€ 5.000.000.000

Tesla sloot het vierde kwartaal van 2015 af met 282,7 miljoen euro verlies. Ondanks die verliezen investeert Elon Musk miljarden in de doorontwikkeling van de elektrische auto’s. In 2014 werd er ruim 5 miljard dollar gereserveerd voor de ontwikkeling van een ‘gigafactory’ in de Amerikaanse staat Nevada. Die moet voldoende accu’s produceren om minstens 400 duizend exemplaren van de huidige Tesla Model S van accu’s te voorzien.

Toyota: auto-autonomisering

€ 1.000.000.000

Toyota is met een productie van zo’n tien miljoen auto’s per jaar al jaren koploper in de autobranche. Om dat te blijven, investeert de autoreus de komende vijf jaar een miljard dollar in het opzetten van het Toyota Research Institute, een nieuw R&D-bedrijf opzetten dat zich gaat richten op artificial intelligence en robotica: de zelfrijdende auto dus. Ook gaat het in Silicon Valley slimme techneuten zoeken die kunnen helpen om in 2020 een zelfrijdende Toyota op de weg te hebben.

Ford: stroomversnelling

€ 4.500.000.000

Ford heeft in december 2015 een investering van 4,5 miljard dollar aangekondigd in de verdere ontwikkeling van elektrisch aangedreven auto’s en productie van batterijen. Het is de grootste investering van Ford tot nu toe, met betrekking tot de ontwikkelingen van elektrische auto’s. Er wordt op dit moment gewerkt aan dertien nieuwe elektrische en hybride modellen die in 2020 op de markt moeten komen. Ford denkt dat tegen het eind van dit decennium circa 40 procent van alle Fords op elek- trische aandrijving rijdt. Nu is dat slechts 13 procent.

GM: deeldominantie

€ 500.000.000

Voor autofabrikant General Motors is het jaar 2016 gestart met het investeren in twee klonen van taxidienst Uber. Eerst nam het Amerikaanse concern voor 500 miljoen dollar een belang in Lyft. Nog geen twee weken na deze kapitaalsinjectie van GM volgt de overname van de mislukte Uber-concurrent Sidecar. De app van Sidecar faciliteerde net als Uber taxiritten via particuliere chauffeurs. GM neemt de technologie achter deze app en zo’n twintig medewerkers over, onder meer om Lyft te ondersteunen. General Motors ziet ook een toekomst voor zich waarin zelfsturende auto’s het straatbeeld gaan bepalen. Op de eigen campus worden al zelfsturende Chevy Volts getest.

Nieuwsbriefbanner