‘Iedereen zomaar een mobiliteitsbudget geven, daar geloof ik niet in’

Gepubliceerd:

Waar gaan we naartoe met corporate mobility? Vier klanten van Athlon stippelen hun route uit. Ellen Momma-Vermaak, Director Procurement, Facility & Fleet bij ManpowerGroup. Haar visie: ‘De verandering zit in het aanbieden van betaalbare auto’s, eventueel elektrisch wanneer bereik en laadsnelheid verbeteren.’

ManpowerGroup levert oplossingen in de wereld van werk. Ze zijn bekend van de uitzendbureaus, maar ManpowerGroup is ook actief op gebieden als interim detacheringen (Experis) en assessments (Right Management). ‘Dagelijks zetten we tien tot twaalfduizend uitzendkrachten in. Mobiliteit is daarom erg belangrijk voor ons’, zegt Ellen Momma-Vermaak.

ManpowerGroup:

  • Uitzendbureau
  • 1500 medewerkers
  • 925 leaseauto’s

Hoe ziet u de toekomst van zakelijke mobiliteit voor ManpowerGroup?

‘Wij hebben bijna 1500 mensen in dienst. Een groot deel daarvan is op pad om onze uitzendkrachten te begeleiden, klanten te bezoeken of andere diensten uit te voeren. Dat gebeurt vooral per auto. Hoe dat er in de toekomst uit gaat zien? Ik zou willen dat ik een glazen bol had. Wat ik nu zie, is dat het erg gemakkelijk is om in de auto te stappen. Ik zie ook de andere kant: problemen met parkeren, fiscale maatregelen zoals de minder interessante bijtellingstarieven. Toch is dit nog steeds geen motivatie om uit de auto te stappen: voor het geld waarvoor je een auto leaset, kun je hem zelf niet rijden. Daarom zien wij weinig verandering. Hooguit jongeren, die in de stad wonen en werken, kiezen voor andere opties zoals cash of OV. Vanuit wagenparkbeheer bekeken, zit de verandering daarom vooral in het aanbieden van betaalbare auto’s, eventueel elektrisch wanneer bereik en laadsnelheid verbeteren.’

‘Wij kijken ook naar andere oplossingen. Ook vanwege onze doelstelling wat betreft MVO. We willen een gedifferentieerd beleid kunnen voeren, maar het zo goed mogelijk faciliteren van onze mensen blijft het allerbelangrijkste. Zo efficiënt mogelijk van A naar B komen als het ware. Toch kun je als werkgever keuzes maken. Bijvoorbeeld bij het bepalen van de locatie voor nieuwe vestigingen: is er een snellaadstation in de buurt? Dan wordt elektrisch rijden weer interessanter. Of een treinstation? Helaas zitten veel van onze klanten op industrieterreinen of in het buitengebied waar OV vaak niet de slimste keuze is. Maar als je kunt kiezen tussen OV of auto, wordt het een ander verhaal.’

Wat zijn de obstakels die uw plannen in de weg kunnen staan?

‘Belangrijk is het gegeven dat bij ons de auto van de zaak als een secundaire arbeidsvoorwaarde wordt gezien. Als je aan iemands arbeidsvoorwaarden komt, wordt het een moeilijk verhaal. Vandaar dat ik continu met HR in gesprek ben over toekomstplannen. Daar moeten wij samen uitkomen, waarbij MVO een belangrijk punt is. Maar iedereen zomaar een mobiliteitskaart of een eigen mobiliteitsbudget geven, daar geloof ik niet in. Ook al omdat onze bestickerde Manpower- en Experis-auto’s de uitstraling hebben die bij ons bedrijf past. Deze auto’s kiezen wij zelf uit. Ze voldoen aan arbo- en veiligheidsnormen en hebben een lage CO2-uitstoot. Dan wil je niet dat je mensen met een uit hun mobiliteitsbudget betaalde eigen benzineslurper voorrijden bij de klant.’

Hoe gaat u die obstakels overwinnen?

‘We zullen in eerste instantie misschien meer moeten gaan kijken welk soort vervoer bij welke functie past. Maar ook of de auto wel altijd nodig is. Videoconferencing is vaak een alternatief of het kiezen van vergaderlocaties die heel centraal liggen en per OV bereikbaar zijn. Het is een flinke puzzel om dit uit te zoeken. Informatievoorziening is een ander punt. Je kunt mensen helpen om veiliger en zuiniger te rijden en ze laten weten of ze met brandstofverbruik of schades boven of onder de norm presteren. En je kunt ze daar ook op aanspreken. Zo kun je bewustzijn kweken.’

Welke rol kan uw leasemaatschappij hierbij spelen?

‘De komende jaren gaan we allerlei proeven doen: mobiliteitsbudget, elektrisch rijden, cashopties. Ik verwacht dat onze leasemaatschappij hierin meedenkt op basis van hun expertise en komt met flexibele oplossingen. Zoals een mobiliteitskaart inregelen voor een bepaalde groep, data leveren over hoe hiermee wordt omgegaan en voorlichting geven over hoe dit verder te optimaliseren. Die data krijgen wij op veel gebieden al, dus dat zal ook met toekomstige projecten wel goed komen. Verder denk ik dat het goed is dat er op dit gebied overkoepelende systemen komen, zodat klanten zoals wij, met meerdere leasemaatschappijen als mobiliteitsleverancier, meer uniforme data en informatie krijgen.’

Nieuwsbriefbanner