mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Het lachertje dat opladen gaat heten

Gepubliceerd:

De grootste drempel om een elektrische auto te rijden is de oplaadtijd. Een auto die rijdt op brandstof, tank je in enkele minuten vol. Een accu daarentegen heeft al gauw enkele uren nodig. Maar er zijn drie wetenschappelijke ontwikkelingen die deze drempel wegnemen. Opladen wordt in vijf tot tien jaar een lachtertje.

Veertig keer zo snel

Doorsnee lithium-ion-accu’s in telefoons doen er ongeveer 2 uur over om opgeladen te worden. Na ongeveer 500 beurten zijn ze afgeschreven. Dat kan veel beter, ontdekten onderzoekers van de Nanyang Technological University in Singapore kwamen. Zij hebben de negatieve pool van de lithiumbatterij vervangen door een gel. De gel bestaat uit titanium disoxide nanotubes. Deze kunnen door hun kleine omvang veel gemakkelijker de energie verplaatsen. Hierdoor duurt het opladen van de accu nog maar 3 minuten. Ook wordt de levensduur van de batterij enorm verbeterd naar ongeveer 20 jaar. Deze techniek kan in de toekomst ook in autoaccu’s gebruikt worden.

Laden met lucht

Binnen een jaar of tien hoeft een elektrische auto niet meer te laden of te tanken. Het moet dan mogelijk zijn om waterstof rechtstreeks uit de lucht te halen. De waterstof wordt gebruikt voor de brandstofcel die elektriciteit produceert. Deze elektriciteit drijft vervolgens de auto aan. Maar hoe halen we de waterstof dan uit de lucht? Andre Geim ontdekte het materiaal grafeen. In 2010 werd zijn ontdekking zelfs beloond met een Nobelprijs. Het materiaal is het sterkste en dunste materiaal ter wereld en kan volgens Geim in auto’s worden gebruikt. Het filtert dan de waterstofatomen uit de andere atomen, zodat er alleen waterstof overblijft. Doordat de brandstof uit de lucht wordt gehaald, wordt de efficiëntie van de brandstofcel enorm verhoogt. Het is geen verre toekomstmuziek, grafeen wordt namelijk al geproduceerd per vierkante meter.

De papieren accu

Misschien nog wel waanzinniger dan grafeen is de ontdekking van nanocellulose. Dat zijn piepkleine houtvezels die door de Zuid-Afrikaanse ondernemer Sappi zijn ontwikkeld. Het materiaal wordt al op kleine schaal geproduceerd voor testdoeleinden. Nanocellulose heeft unieke eigenschappen: het is bijvoorbeeld sterker dan kevlarvezels, maar nog belangrijker; het kan gebruikt worden om papierachtige elektrodes te creëren. Die elektrodes zijn te gebruiken in onder andere accu’s. Kort gezegd krijg je dan een papieren accu. Daardoor zijn er geen chemische processen meer nodig voor de accuproductie, en de accu is ook nog eens prima recyclebaar.

Nieuwsbriefbanner