Het grote plaatje van mobiliteit

Gepubliceerd:

Een integrale visie op mobiliteit: de meeste bedrijven zien dan een plaatje voor zich met auto’s, treinen en fietsen en zakjes met geld die kunnen worden besteed. Maar het grote plaatje van mobiliteit ziet er toch heel anders uit. Een werkelijk integrale benadering van mobiliteit gaat juist over de grens van mobiliteit heen. En wie die grenzen verkent en verlegt, bespaart volgens innovatie-adviseur en Mobility Reporter-blogger Daan van Egeraat veel geld.

In 2010 adviseerde ik samen met vastgoedbeheerder DTZ Zadelhoff Essent over het samenvoegen van dertien kantoorlocaties. De energiereus wilde daarmee in eerste instantie de huisvestingskosten verlagen. Maar door naast de vastgoedportefeuille, ook naar CO2-emissie en de reistijd en -afstand voor de 4.400 medewerkers te kijken in ons advies, werd het doel al snel breder. Uiteindelijk leidde dit niet alleen tot de beoogde volksverhuizing (van dertien naar zeven kantoorlocaties, allemaal in de buurt van stations), maar ook tot meer thuiswerken en mobiel werken. Bijkomende voordelen: minder reistijd, lagere mobiliteitskosten en een kleinere CO2-footprint. Resultaat: een besparing van meer dan 20 miljoen euro per jaar. Het adviestraject besloeg nog geen 14 dagen.

Dit voorbeeld laat maar weer eens zien dat mobiliteitsoplossingen nooit op zichzelf staan. De meest optimale oplossingen voor organisaties liggen op de raakvlakken met andere vraagstukken: Het Nieuwe Werken, Bring Your Own Device, duurzaamheid, locatie- en vastgoedbeleid, arbeidsvoorwaarden en nog veel meer.

En binnen die integrale aanpak is een nieuwe markt ontstaan voor regisseurs die binnen twee weken werkgevers ontzorgen met een globale businesscase met slimme 2.0 scantools. Niet door binnen kokers nóg verder te optimaliseren – maar door slimme samenhangen daartussen aan te brengen. Regisseurs die niet concurreren, maar juist samenwerken met vertrouwde huisleveranciers. Zoals in de oude reclame: “de NMB denkt met u mee”. En die vervolgens ook in staat zijn om binnen een jaar kansrijke opties daadwerkelijk operationeel te maken.

Het grote plaatje van mobiliteit: sla nieuwe wegen in

Want mobiliteit en parkeren zijn óók een afgeleide vraag van waar medewerkers wonen, de kantoorlocaties van klant en werkgever, de vergoeding structuur binnen de arbeidsvoorwaarden, de mogelijkheden tot plaats- en tijdonafhankelijk werken, et cetera.

Voor de medewerker zijn deze zaken evident. De medewerker calculeert en optimaliseert zijn of haar gedrag binnen de randvoorwaarden die de werkgever biedt. Maar voor veel werkgevers is een integrale aanpak van mobiliteit een uitdaging. Maar voor wie grenzen durft te verkennen – en ook nieuwe wegen inslaat om tot betere oplossingen te komen- kan deze uitdaging heel goed uitpakken. Kijk maar naar Essent.

Over

Daan van Egeraat is directeur van Montefeltro, een onafhankelijk adviesbureau voor projectmanagement en innovatie. Zijn visie is dat belonen van gewenst gedrag van medewerkers voor werkgevers grote kansen biedt, maar dat we het vooral simpel moeten houden.

Nieuwsbriefbanner