mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Gesture control

Gepubliceerd:

Knoppen en schakelaars waren al op hun retour sinds touchscreen en voice-control hun intrede deden. Maar nu de eerste fabrikanten met gesture-control komen, lijkt een tijdperk met oneindig veel nieuwe mogelijkheden aangebroken.

Stel je voor: je rijdt op de snelweg met de volumeknop op vol vermogen en je wordt gebeld. Met één zwaai van je hand wordt het telefoontje weggedrukt, of niet. Door met je vinger in een cirkel te draaien zet je het volume zachter en met nog een beweging neem je op. Toekomstmuziek? Niet meer als het aan de grote autofabrikanten ligt.

Zwaaien naar de telefoon

We kennen het van game-consoles zoals Xbox en Wii: aansturing door gebaren. Maar in de nieuwste BMW 7-serie mag de bestuurder op dezelf- de manier aan de slag. Elektronische ‘ogen’ houden de bewegingen van de bestuurder in de gaten. Die kan, met simpele aanrakingen in de lucht voor het middenconsole, meerdere functies bedienen. Navigatie, verwarming, het geluidssysteem en de telefoon. Boven de console zit een sensor die de bewegingen van de hand leest. Draaien, zwaaien of wijzen, alles heeft een betekenis. Het is meer dan een gadget. Je hoeft niet meer te kijken naar waar je die handen neerzet. Het resultaat: minder afleiding, dus meer ogen op de weg. En mocht het systeem onverhoopt niet werken, dan kan de apparatuur via ouderwetse toetsen in het stuur alsnog worden bediend.

Controle

BMW is niet de eerste of enige autobouwer die met gesture control bezig is. Zowel Volkswagen als Hyundai lieten begin 2016 gesture control in hun concept cars zien tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Concurrent Mercedes presenteerde daar in 2012 haar DICE dashboard: een controlepaneel dat nog het meeste leek op een enorm computerscherm. Dat werkte toen niet naar behoren: de sensors herkende niet dat je de telefoon op wilde nemen. Ook Ford kan daarover meepraten. Het experimenteerde enkele jaren terug met ‘swipe control’ in zijn luxere Lincoln uitvoeringen. En kwam daar snel van terug. Behalve enthousiasme is er dus ook angst voor een flop.

Voice-control

De angst van automakers en gebruikers is een reële: één verkeerde beweging en de apparatuur springt aan. Vergeet niet hoe die andere gehypte gadget, voicecontrol, tot op de dag van vandaag tot frustraties leidt. Gesture control draagt hetzelf- de gevaar in zich: vooral de meer expressieve types die graag praten met hun handen, gaan gesprekken aan met gesture control die ze eigenlijk niet willen voeren. Mocht gesture control geaccepteerd willen worden dan moet het dus ook echt werken, zonder frustratie.

Airtoch

BMW lijkt met Airtouch een slimme oplossing te hebben gevonden. Door maar een paar simpele en zeer specifieke handgebaren te accepteren, wordt voorkomen dat sensor en bestuurder elkaar verkeerd begrijpen. Radio aan? Draai met je vinger in de lucht. Inkomend telefoongesprek afwijzen? Geef een tik in de lucht alsof je een vlieg wegslaat. Ach, hoe simpel kan autorijden zijn…

 

Nieuwsbriefbanner