Geld verdienen door slimmer reizen? Het kan!

Gepubliceerd:

Een belangrijk deel van de bereikbaarheidsproblemen in Nederland ontstaat door de piekbelastingen in de vraag naar mobiliteit tijdens de spitsuren op specifieke dagen. Op deze momenten kan de beschikbare capaciteit de hoge vraag tijdelijk niet aan. Maar door slimmer te reizen en te werken rondom deze pieken kan het bedrijfsleven volgens innovatieadviseur en Mobility Reporter-blogger Daan van Egeraat veel geld verdienen.

Binnen vrijwel alle grotere organisaties liggen de pieken van het gebruik van het kantoor nog steeds op maandag, dinsdag en donderdag. Op vrijdag is het vaak erg stil, net als op woensdagmiddag. Maar op de drukke dagen betekent het bij veel werkgevers: frustratie en irritatie – denk aan de klachten over het Stadskantoor bij Utrecht CS.

De verborgen kosten hiervan zijn enorm. De gemiddelde werkgever geeft per kantoorwerknemer 3200 euro per jaar uit aan mobiliteit. Dat is geld wat besteed wordt aan leaseauto’s, woon-werk vergoedingen of vergoedingen op het gebied van zakelijke mobiliteit. Die zelfde werkgever besteedt ook per medewerker jaarlijks 3.700 euro aan onbenutte werkplekken. Bij één van mijn relaties met een heel gemiddeld kantoor met 900 werkplekken heb ik onlangs de kosten van deze onderbezetting in werkplekken en parkeerplaatsen geraamd op 42.000 euro per week. Dat was schrikken. Opgeteld voor alle Nederlandse kantoren ligt er een beparingspotentieel van 9 miljard euro per jaar. Dat is meer dan 3 keer de omzet van de hele leasebranche.

Geld verdienen door slimmer reizen

Toch blijkt het dat je piekbelasting goed kunt beïnvloeden. De Amerikaanse bank Goldman Sachs kampte met een vergelijkbaar probleem: rond lunchtijd filevorming in het bedrijfsrestaurant. De bank paste de prijzen van de consumpties aan: korting op je broodje voor de miljonairs die buiten de spits komen. En het werkt. Niet alleen bij easyJet en Albert.nl, maar ook in mobiliteit. Er zijn inmiddels allerlei voorbeelden: kilometerverzekeren voor jongeren, betaald parkeren in gemeenten, spitsmijden voor kantoormedewerkers, fiscale prikkels voor elektrische voertuigen, mobiliteitsbudgetten voor leaserijders, prijsprikkels bij parkeren op piekdagen bij ziekenhuizen, et cetera.

Het goede nieuws voor werkgevers: je kunt hier besparen door te belonen, hoe paradoxaal ook. Het is een voorbeeld van de winst die je bereikt door op zoek te gaan naar de samenhang tussen mobiliteit, kantoorgebruik, je arbeidsvoorwaarden en het gebruik van technologie. De toekomst is aan flexibele arrangementen waarmee je medewerkers kunt stimuleren om slim om te gaan met de resources, door bedrijfsdoelstellingen en het gedrag van medewerkers aan elkaar te koppelen.

Over

Daan van Egeraat is directeur van Montefeltro, een onafhankelijk adviesbureau voor projectmanagement en innovatie. Zijn visie is dat belonen van gewenst gedrag van medewerkers voor werkgevers grote kansen biedt, maar dat we het vooral simpel moeten houden.

Nieuwsbriefbanner