Van filestad tot fietsstad

Gepubliceerd:

Kunnen autosteden transformeren tot fietssteden? Kijk naar Londen: daar is het autogebruik in vijftien jaar met 50 procent gedaald. Drie keer zoveel forensen gaan met de fiets. En dankzij de plannen van voormalig burgemeester Boris Johnson zijn er nog meer plannen: snelwegen voor fietsen.

Het omslagpunt is over een paar jaar bereikt in Londen. Dan pakken meer mensen in de stad tijdens de spits de fiets om zich naar of van werk te bewegen, dan de auto. Het is een nogal radicale wending in de mobiliteitsgeschiedenis van de stad, en bovendien één die in vrij korte tijd tot stand kwam. In 2000 reden 137.000 bestuurders de stad binnen en in 2014 waren dat er nog 64.000. Het aantal fietsers dat zich dagelijks door de stad beweegt, groeide van 40.000 in 1990 naar 180.000 in 2014.

Straffen en bouwen

De cijfers komen van Transport for London (TfL), dat twee conclusies trekt. De eerste is dat straffen blijkt te helpen. Vanaf het moment dat er een filetoeslag werd geheven (vanaf 2003) is de grootste daling van het aantal auto’s in de binnenstad opgetreden. Ook voor de stijging van het aantal fietsers is volgens TfL een aanwijsbare reden: de stijging neemt met name toe vanaf 2008, het jaar waarin de stad serieus begon om aparte infrastructuur aan te leggen voor fietsers. En in 2010 werd het publieke fietssysteem geopend.

Mini-Holland

Dat fietssysteem heet in de volksmond ook wel ‘Boris-bike’, naar de voormalige burgemeester van Londen. Die is een groot voorstander van de ontwikkeling van Londen als fietsstad. Momenteel zijn overal in de stad werkzaamheden gaande om in bestaande wegen een scheiding aan te brengen tussen auto’s en fietsen, met blauwe verf. Het project heeft de naam ‘mini-Holland’, geïnspireerd op de Nederlandse school van het organiseren van fietsverkeer. Een van de kroonjuwelen van de stad moet de ‘East West Cycle Superhighway’ worden, het langste gescheiden tweebaans fietspad van Europa. Die telt bijna 30 kilometer en volgt de rivier de Thames. Hij is deze zomer gereed.

Luxeprobleem

De transformatie van Londen tot fietsstad lokt ook oppositie uit. Voordat er kon worden begonnen met de aanleg van de superhighway vocht de stad eerst een juridisch gevecht uit met een collectief van taxichauffeurs, die vrezen voor hun klandizie. Maar het meeste verzet komt misschien wel van juist de fietslobby. Die is bang dat het tempo van de bouw van infrastructuur geen gelijke tred houdt met de groei van het aantal fietsers in de stad. Dat klinkt bijna als een luxeprobleem.

Nieuwsbriefbanner