Blog: ‘Over drie jaar is elektrisch rijden goedkoper dan benzine’

Gepubliceerd:

Binnen twintig jaar is de benzineauto zoals de cd nu: vrijwel uitgestorven. Technisch gezien zijn er geen belemmeringen meer voor de grote doorbraak van elektrische auto’s, aldus Michiel Langezaal. Langezaal (32) is medeoprichter en –eigenaar van Fastned,  dat snellaadstations voor elektrische auto’s aanlegt langs Nederlandse snelwegen. In dit blog betoogt hij dat het probleem hem in de kosten van de accu’s zit en er te weinig mogelijkheden zijn voor snelladen. Maar die nemen nu met de dag af.

‘Toen ik begon in deze branche kostten accu’s zo’n $ 1.000,- per kilowattuur (kWh). Met één kilowattuur kun je ongeveer vijf kilometer rijden. Toen Nissan in 2010 de Leaf introduceerde repte de media over een kostprijs van $ 650,- per kWh. In 2013 schatte men dat Tesla met haar Model S al op $ 450,- zat. En vandaag de dag is de verwachting dat merken als Nissan, Volkswagen en Renault batterijen kopen of produceren voor zo’n $ 220,- tot $ 250,- per kWh. Reken even door en je begrijpt dat een elektrische auto over drie jaar goedkoper is dan een benzineauto.

Fijnstof maakt nieuwe manieren van vervoer urgent

Zo ver is het nu nog niet. In Nederland wordt elektrisch rijden nog vaak gezien als een subsidieproject. Kijk naar de bijtelling op de plug-in hybride auto. Die is nu maar zeven procent, maar je kunt in zo’n auto nog steeds uitsluitend op benzine rijden en tegelijkertijd profiteren van de subsidie. Maar de urgentie is er wel. In China stierf laatst een kind van acht jaar aan longkanker door uitlaatdampen. In Nederland is de vervuiling weliswaar nog niet zo heftig, maar de fijnstof veroorzaakt echt schade aan de volksgezondheid. De enige oplossing is om over te gaan naar andere manieren van vervoer. Elektrisch vervoer. Dat betekent: grotere accu’s en sneller laden om de drempel voor elektrisch rijden te verlagen.

Kip-en-ei: elektrisch rijden en snelladen

Elektrische rijders de vrijheid geven, dat is waarom ik met mijn partner Bart Lubbers Fastned begon. Daarmee wordt de elektrische auto bruikbaar en onze omgeving een stuk schoner. Het aantal elektrische auto’s neemt toe als het opladen ervan makkelijker en sneller wordt. Andersom is het ook waar: meer elektrische auto’s betekent een grotere vraag naar snelladen. Op elkaar blijven wachten schiet niet op, dus legt Fastned de komende tijd tweehonderd snellaadstations voor elektrische auto’s aan langs de Nederlandse snelwegen. Acht uur lang aan de oplader in de stad? Daar wordt niemand gelukkig van. Bij ons ben je na een kwartier tot een half uur weer onderweg. En met nieuwe technologieën gaat dat alleen maar sneller.’

Bron foto: Roos Korthals Altes

Over

Michiel Langezaal (32) is medeoprichter en –eigenaar van Fastned, dat snellaadstations voor elektrische auto’s aanlegt langs Nederlandse snelwegen. Na zijn studie Werktuigbouwkunde in Delft ging hij aan de slag als consultant bij AT Kearney. Daarna werkte hij als new business developer bij Epyon (later ABB), dat snelladers ontwikkelt en produceert. Fastned ging op 9 juli jl. naar de beurs.

Nieuwsbriefbanner