mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Een Europese kilometerheffing?

Gepubliceerd:

Een recent plan van de Europese Commissie deze zomer om een Europese kilometerheffing te introduceren heeft veel vragen opgeroepen. Volgens de EU komt een belastingheffing over gereden kilometers beter overeen met het beginsel dat de vervuiler of gebruiker betaalt.

 

In Nederland is de kilometerheffing al vaker ter sprake gekomen. Keer op keer wachtte veel kritiek en werden de plannen niet uitgevoerd. Dit keer komt het idee vanuit Brussel. Omdat volgens de EU-richtlijnen het vervoer in 2050 zestig procent schoner moet zijn dan in 1990 is het hoog tijd voor drastische maatregelen. Over rekeningrijden zegt Brussel: ‘het uitzenden van de juiste prijssignalen en het meenemen van externe kosten is een van de meest economisch rationele manieren om een energie-efficiënter vervoer, emissiearme energie en een snellere vernieuwing van het voertuigenpark te bevorderen’.

 

Hoe werkt het?

Als de Europese kilometerheffing zou worden ingevoerd, krijgt iedereen een kastje in de auto. Daarnaast wordt men in de gaten gehouden door camera- en scanapparatuur boven de weg. Op deze manier kan precies worden gemeten hoeveel, waar en wanneer men rijdt. De bedoeling is dat autobezitters die veel en/of in de spits rijden, meer gaan betalen dan diegenen die hun auto sporadisch gebruiken.

 

Meer betalen of minder files?

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen liet aan BNR Nieuwsradio weten voor de kilometerheffing te zijn; iemand die veel kilometers rijdt gaat naar alle waarschijnlijkheid meer betalen. Maar omdat het rijden in de spits door het hogere tarief ontmoedigd wordt zijn er waarschijnlijk minder files. Het gevolg is dat er efficiënter gereden kan worden en er veel tijdswinst geboekt wordt.

Tevens kan de overheid ervoor kiezen om eigenaren van auto’s met een hogere uitstoot, meer te laten betalen. Zo wordt het voor jouw werknemers aantrekkelijker om voor een schonere auto te kiezen. Positief gevolg is dat de CO2-voetafdruk van jouw organisatie omlaag gaat.

 

Hoe concreet zijn de plannen?

Concrete plannen om het rekeningrijden in te voeren zijn er vooralsnog niet. Een woordvoerder van de Europese Commissie laat weten dat vanuit de EU een kilometerheffing niet verplicht wordt gemaakt; lidstaten moeten de vrijheid krijgen om zelf te beslissen. Wel is de Commissie een voorstander van het rekeningrijden.

In Nederland ligt de kilometerheffing erg gevoelig. Daarnaast moet eerst de BPM afgeschaft worden om het rekeningrijden in te voeren. En daar zal dit kabinet geen knoop meer doorhakken. Het wachten is op het volgende kabinet.

Nieuwsbriefbanner