Besparen? Standaardiseer je leaseregeling

Gepubliceerd:

Deel 2 in een vierluik over nieuwe vormen van mobiliteit: hoe vastgoed-, bouw- en techniekconcern TBI 15 procent bespaarde met deze 8 maatregelen.

‘Wij verbruiken 7 miljoen liter diesel per jaar. Bespaar je daarop 5 procent dan scheelt dat al gauw een half miljoen,’ vertelt Joseph Kuling, directievoorzitter bij Wolter & Dros, dochterbedrijf van TBI.

TBI is een concern met vijftien zelfstandige bedrijven. Met alle vijftien een andere autoregeling. ‘Overdreven? Meer dan dat…,’ vindt Joseph. De een kende een regeling met extra privébijdragen. Bij een ander moesten werknemers zelf betalen als zij in het buitenland tankten.

Standaardiseren om te besparen

Vijf jaar geleden ging TBI een traject in om te besparen op autokosten, omdat ze zagen dat het anders moest. De grootste verandering? Van vijftien leaseregelingen naar eentje, bij één leasemaatschappij. ‘Dan kun je als organisatie standaardiseren en automatiseren. Deze en nog 7 andere maatregelen leverde ons een besparing van 15 procent op.’

De 7 andere maatregelen van TBI:

  • Van 15 naar 1,5 fte verantwoordelijk voor mobiliteit
    ‘Voorheen waren binnen heel TBI ongeveer 15 mensen bezig met de regelingen rond leasing en de inzet van auto’s. Nu is dat nog maar 1,5 fte.’
  • Langjarig leasecontract
    ‘Hoe langer je bij een leasemaatschappij blijft, hoe scherper het leasecontract is dat ze kunnen aanbieden. Hier hebben wij graag gebruik van gemaakt.’
  • 50.000 km langer doorrijden
    ‘Onze auto’s werden voorheen bij 150.000 kilometer vervangen. Een auto kan makkelijk doorrijden tot de 200.000 kilometer. Dus dat hebben we doorgevoerd.’
  • Werkelijk verbruik in plaats van fabrieksnorm
    ‘In onze nieuwe autoregeling gaan we nu uit van het werkelijk brandstofverbruik in plaats van de fabrieksnorm. Medewerkers kozen vanwege de bijtelling vaker voor auto’s die op papier zuinig zijn, zoals hybride wagens. In de praktijk blijken deze veel duurder in verbruik. En dat kostenverschil was dan voor ons. Nu we uitgaan van werkelijk verbruik, gebeurt dat niet meer.’

 

  • Brandstofverbruik terugdringen
    ‘Wij verbruiken 7 miljoen liter diesel per jaar. Als we daar komend jaar 5 procent op besparen, is dat 350.000 liter. Dat is al snel 500.000 euro. En het is nog beter voor het milieu ook.’
  • Instructievideo’s veilig en zuinig rijden
    ‘Wil je het brandstofverbruik met 5 procent terugdringen, dan moet je werknemers zuiniger later rijden. Een online tool van Athlon met instructievideo’s helpt onze mensen bij het veilig en zuinig rijden.’
  • Groot wagenpark, lagere tarieven
    ‘De wet van de grote getallen: wij hebben een omvangrijk wagenpark. Daarom voeren we nu gesprekken met fabrikanten over inkoopafspraken. Goedkoper inkopen leidt tot lagere tarieven.’

(Dit artikel is in februari 2015 in een andere vorm verschenen in Rethinking Mobility, een uitgave van Athlon).

Nieuwsbriefbanner