Rijd jij al in een connected car?

Gepubliceerd:

De ‘connected car’ is niet langer een speeltje van de happy few maar is alom aanwezig. Wat betekent dit voor jou als wagenparkbeheerder? Mobility Reporter blogger Hans Schaap neemt ons mee in de laatste ontwikkelingen.

 

It is happening. Terwijl ik terugvlieg van een inspirerende reis naar San Francisco schrijf ik dit blog. Een reis van twee weken, waarbij ik dankzij huis- en autoruil de beschikking had over een huis mét degelijke Audi Q5 Quattro 3.2. Kosteloos! Een jaar geleden probeerde ik nog te voorspellen wat de impact van de ‘connected car’ zou zijn. Ik realiseer mij dat we inmiddels veel verder zijn dan ik verwacht had.

Revolutie in mobiliteit

‘connected car’ betekent in de basis niets meer dan dat de auto een internetverbinding heeft en informatie communiceert over positie, gebruik en status. Technisch al niet zo spannend meer. De toepassingsmogelijkheden zijn echter wél spannend. Die zullen een enorme verandering in de auto-industrie veroorzaken. Auto’s worden een onderdeel van een groter mobiliteitsnetwerk waar alle vormen van transport met elkaar verbonden zijn. En waarin wij veel slimmer met auto’s om zullen gaan. Bill Ford (‘Exectutive Chairman’ van de Ford Motor Company en achter-achterkleinzoon van oprichter Ford) verwoordde dit mooi: we have to be a thoughtful integrator of other peoples’ technologies and understand where we add value.’

Hoe is een auto connected?

Je ziet nu dat een auto in de meeste gevallen is verbonden ofwel rechtstreeks via de leverancier ofwel via een extra kastje dat in de auto is gebouwd en daardoor bepaalde diensten kan leveren. Tesla is verreweg het meest vooruitstrevend: deze auto’s krijgen regelmatig een software update waarbij nieuwe functies worden toegevoegd. De autopilot, waarmee de auto zelfrijdend wordt, is een mooi voorbeeld en kan ‘Over The Air’ (OTA) gedownload worden. Andere fabrikanten zijn nog niet zover. Duurdere modellen hebben vaak een internetverbinding die gebruikt wordt voor een alarm melding bij een ongeluk. Volkswagen heeft met de Volkswagen App tegenwoordig een ‘retrofit’ oplossing voor bepaalde type voertuigen: de auto wordt met een klein kastje geleverd, de eigenaar kan status informatie via een app inzien.

Nieuwe toepassingen

Car Sharing oftewel deelauto-initiatieven, schieten als paddestoelen uit de grond. Succesvolle voorbeelden zijn Car2Go, Snappcar, Greenwheels (auto delen) of BlaBlacar (rit delen). Ook innovatieve mobiliteitsservices zoals de ‘Fast Trak’ in California worden mogelijk: op tolwegen kosteloos langs de file scheuren als je met meer dan 2 mensen in de auto zit. Het ‘connected’ zijn faciliteert ook het gebruik van elektrische en hybride voertuigen: waar kan laden het snelst op basis van de huidige locatie en batterijstatus van mijn auto?

Wat heb ik hieraan?

Door te kijken wat voor wagenpark je hebt en hoe dat gebruikt wordt.

En dat is dus precies wat juist zo lastig is. De asset ‘Voertuigen’ op de financiële balans is een lastig te managen waarde. Je kunt niet sturen op kostenfactoren, zoals het gebruik van de auto’s (wel of juist niet netjes rijden), het brandstof verbruik (waarom is de ene auto of bestuurder zuiniger dan de andere), verschil in onderhoudskosten tussen verschillende types voertuigen, de schadelast van verschillende bestuurders, etc. En wanneer al die data beschikbaar is dan nog kun je slechts reactief sturen.

En dat is precies waar de Connected Car het verschil zal gaan bieden: het levert transparantie, je weet precies wat er buiten je gezichtsveld gebeurt met de waardevolle assets – de voertuigen en mensen op de weg. En op basis van feiten kun je actief gaan sturen op optimalisatie van het wagenpark en mobiliteit.

Veiligheid, brandstof en rijgedrag

Een voorbeeld: via GreenStar zijn duizenden voertuigen ‘connected’. Van al deze voertuigen meten wij rijgedrag en o.a. brandstofverbruik. Ook koppelen wij schadelast aan het rijgedrag. Bestuurders die gemiddeld 1 punt beter scoren op rijgedrag besparen gemiddeld 7% tot 8% brandstof – dus ook 7 tot 8% minder CO2 uitstoot. En wij zien een vergelijkbaar patroon voor schadelast en veiligheid: gemiddeld scoren bestuurders die schade rijden 5% tot 10% slechter dan het totaal bedrijfsgemiddelde. Je schadepreventie adviseur zal watertanden bij deze gegevens.

Dergelijke statistieken zijn gebaseerd op harde feiten. Ze halen daarmee de discussie uit de subjectiviteit. Wagenparken, auto’s en hun bestuurders worden vergeleken met hun gelijken. Er ontstaan benchmarks, best practices en leuke competities. Mooi voorbeeld hiervan is trouwens mobiliteitsbattle.nl.

Continu leren en optimaliseren

Waar het om gaat is dat een connected fleet de mogelijkheid biedt om continu te verbeteren en te leren. Bovenstaande voorbeelden zijn slechts het laaghangende fruit. De volgende stap zou kunnen zijn om te kijken naar verschillende voertuigen en waar deze voor worden ingezet: je biedt nu merk en model X aan je mensen, maar is het niet veel slimmer om, op basis van de inzet van de voertuigen, merk en model Y aan te bieden?

En wat te denken van hybride en elektrische voertuigen? Optimaal gebruik van dergelijke EV voertuigen vereist een mentaliteitsshift van jou en je medewerkers. Met een gave ‘wie is de slimste bestuurder’ game kun je die uitstekend verwezenlijken – allemaal gebaseerd op het ‘connected’ zijn van de auto.

Blijven optimaliseren

Wanneer je deze mentaliteitsshift maakt en in de flow van optimalisatie komt dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Fantaseer even mee: je hebt geen eigen auto’s meer, maar gebruikt ze uit een pool van auto’s. Via een app kiezen je mensen de juiste auto voor de rit, het openbaar vervoer of een elektrische deelfiets, afhankelijk van hun behoefte, en betalen dit uit hun persoonlijke mobiliteitsbudget. Auto’s zijn elektrisch, wat een betere ritplanning vereist, maar dat gaat eenvoudig via een app. Op kantoor staan zonnepanelen die het ‘office battery pack’ en de elektrische voertuigen opladen. De kosten van het wagenpark, nee, het mobiliteitsaanbod, zullen nog maar een fractie zijn van wat ze nu zijn. En eerlijk gezegd denk ik dat jouw mensen én klanten het prachtig zullen vinden: meer flexibiliteit in mobiliteit, kosteneffectiever en actief bijdragen aan schonere lucht.

Eigenlijk een beetje als mijn huizen- en autoruil afgelopen week, maar dan zakelijk en grootser: door connectiviteit meer transparantie en door transparantie een nieuw business model waarbij we efficiënter omgaan met bedrijfsmiddelen.

En wij?

Met ons team hebben wij onlangs een interne rijgedrag-battle afgerond. Wij hebben ons doel om gemiddeld een 8,8 op rijgedrag te scoren gehaald. De beloning? We gaan met het hele team een avondje karten!

Over

Over Hans Schaap Hans Schaap is oprichter van Dation en GreenStar . Met zijn bedrijven helpt hij om rijgedrag te verbeteren en daarmee kosten te besparen en veiliger en milieuvriendelijker te rijden. Vanuit zijn professie volgt hij de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, technologie en gedragsverandering op de voet.

Nieuwsbriefbanner