mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Case: CO2-neutraal vervoer leidt tot extra omzet

Gepubliceerd:

Je CO2-uitstoot 100% compenseren, dat is onmogelijk. Toch? DPD Pakketservice doet het. En het mooie? CO2-neutraal vervoer levert ze nog omzet op ook!

Eigen bestelwagens en vrachtwagens heeft DPD Pakketservice niet. Terwijl er in Nederland toch zo’n 600 bestelwagens met DPD-logo rondrijden. ‘Voor het transport van pakketten maken wij gebruik van de diensten van geselecteerde subcontractors die exclusief voor DPD rijden én ons Total Zero beleid, een beleid om CO2-neutraal te vervoeren,  ondersteunen’, vertelt Robert van Straaten, Director Marketing & Sales bij DPD Nederland. ‘Ik vind het best wel stoer dat wij erin slagen onze vervoerpartners in de keten mee te krijgen in onze ambitie. Daar zit misschien wel de grootste winst, want feitelijk geven we zo een betere wereld door.’

Verantwoordelijk voor vermindering CO2-uitstoot

Robert_van_Straaten_DPD_CO2 neutraal

Robert van Straaten, Director Marketing & Sales bij DPD Nederland

‘Als Europese marktleider van fijnmazige pakketdistributie voelen wij ons vanzelfsprekend verantwoordelijk om ook een bijdrage te leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Wij willen een bijdrage leveren aan een betere wereld. Vanuit die duurzaamheidsgedachte voeren wij een Total Zero beleid’, laat Van Straaten weten.

CO2-neutraal mobiliteitsbeleid

Zo garandeert DPD dat elk pakket CO2-neutraal wordt vervoerd. ‘CO2-reductie is niet alleen een uitdaging, het biedt ons tevens een uitgelezen kans om ons positief te onderscheiden in de sector van pakketindustrie’, aldus Van Straaten. Volgens hem gaan klanten in de wereldwijde markt waarin DPD opereert, juist specifiek met de pakketdienst in zee vanwege haar Total Zero werkwijze. ‘Commercie is niet de hoofdreden geweest voor ons CO2-neutraal mobiliteitsbeleid, maar het is wel een zeer aangename bijkomstigheid. Internationale klanten eisen min of meer dat je een bijdrage levert aan een betere wereld. Je moet je bijdrage kunnen aantonen. Op auditniveau. Kun je dat niet, kiezen ze voor een ander.’

Meten is weten

DPD heeft inzichtelijk hoe groot haar CO2-voetafdruk is. De logistiek dienstverlener meet en monitort haar CO2-uitstoot als onderdeel van een ISO-gecertificeerd systeem. Zo weet zij exact welke impact haar activiteiten hebben op het milieu. Albert Jourdan, Quality, Security & Sustainability Manager bij DPD Nederland: ‘Wij ontwikkelen continu initiatieven om onze CO2-uitstoot te reduceren. Daartoe participeren wij onder andere in het CO2-reductieprogramma Lean and Green. De CO2-uitstoot die overblijft, compenseren we volledig door per kg CO2-uitstoot een financiële bijdrage te leveren aan projecten van CDC Climat. Zonder dat klanten daar extra voor betalen. Deze aanpak stimuleert ons om nog milieuvriendelijker te werk te gaan, anders kost het ons geld. In 2011 stootten wij nog 20.272.465 kg CO2 uit. Per pakket kwam dat neer op 0,90 kg CO2. Ons doel was het om dit anno 2016 te hebben teruggedrongen tot 0,71 kg per pakket.’

De rol van DPD

Jourdan belicht de samenwerking met de subcontractors vanuit de Total Zero gedachte: ‘Onze vervoerders mogen onze goede naam gebruiken. Ook bij de aanschaf van nieuwe auto’s. Het levert ze vaak een korting op en het vergemakkelijkt het verkrijgen van de benodigde financiering. Bij die aanschaf stimuleren wij de vraag naar voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen om zo het dieselverbruik te reduceren. Bovendien trainen we de chauffeurs van deze vervoersondernemers in Het Nieuwe Rijden. Denk aan het monitoren van het rijgedrag en brandstofverbruik én het aanpassen van de rijstijl. Want, met materieel kun je veel bereiken, maar uiteindelijk valt of staat het succes met het gedrag van de gebruikers.’

Initiatieven om CO2-uitstoot te reduceren

De aanschaf van alternatieve voertuigen door vervoerpartners en het sturen op het rijgedrag zijn enkele initiatieven van DPD. Maar DPD doet meer. ‘Wat dacht je van optimalisatie van de beladingsgraad. Alleen al door efficiënter om te gaan met de laadruimte realiseren we onze doelstelling ruimschoots. In potentie blijkt een veel grotere reductie mogelijk. Dus passen we onze middellangetermijndoelstelling daarop aan’, stelt Jourdan.

Kies verantwoord, kies voor alternatieve brandstof

DPD heeft dan geen eigen bestelwagens en vrachtwagens, wel heeft het bedrijf zo’n 80 leaseauto’s rondrijden. ‘Vorig jaar hebben wij onze leaseregeling aangepast. Wij sturen niet meer op energielabel, maar op CO2-uitstoot van de auto. Dat betekent dat medewerkers niet langer een benzineauto kunnen kiezen, maar enkel nog een diesel, elektrisch of hybride’, aldus Jourdan. ‘En, net als van de chauffeurs van onze vervoerders, stimuleren we ook de verandering van het rijgedrag van onze leaserijders. Dat doen we met een portal op internet, e-Driver genaamd.’ Van Straaten vult aan: ‘Als directie ga je mee in de ontwikkeling die je als bedrijf doormaakt. Of beter, je loopt voorop. Zo ook wij. Omdat wij het zo belangrijk vinden dat onze voertuigen op energieverantwoorde wijze rijden, rijden inmiddels drie van de vier directieleden in een Tesla Model S. Het vierde directielid gaat over op elektrisch als de huidige leaseauto uit het contract loopt. Dat zou elke zichzelf respecterende wagenparkbeheerder moeten doen: bij elk nieuw contract bekijken of je je wagenpark anders, oftewel beter, kunt inrichten met auto’s die rijden op een alternatieve brandstof. Zodat je op een milieuverantwoorde manier jouw bijdrage levert aan een betere wereld. Gemeenten en industrie nemen op hun beurt hun verantwoordelijkheid: het aantal laadpunten neemt immers ook toe.’

Nieuwsbriefbanner