Case: In de top-10 zuinigste rijders? Hier, een gratis wasbeurt!

Gepubliceerd:

Minder ongevallen, minder CO2-uitstoot en minder brandstofverbruik. Het zijn mooie doelstellingen, maar de weg ernaartoe stuit vaak op weerstand binnen een organisatie. Niet binnen Welten, financieel opleider en detacheerder. Daar meldde bijna de helft van alle medewerkers zich vrijwillig aan om het programma e-Driver te volgen. Manager Operations Erik Broeder legt uit hoe.

Wie? Erik Broeder
Wat? Manager Operations
Waar? Welten, financieel opleider en detacheerder
Wagenpark? Zo’n 550 auto’s

‘Waarom e-Driver? Het programma sluit aan bij onze bredere mobiliteitsstrategie, die we vorig jaar hebben herzien’, legt Erik uit. Het oude beleid was nogal “dik” aangelegd, dik als het gaat om CO2-uitstoot. Er mocht best nog wat meer oog zijn voor het milieu. En het aantal kilometers terugbrengen was geen optie. ‘We werken op locaties door het hele land. Dagelijks zijn er circa 800 medewerkers onderweg. Vanzelfsprekend is het belangrijk dat zij veilig op locatie aankomen. Maar we willen ook zuinig rijden stimuleren, in het kader van milieubesparing én om te besparen op de brandstofkosten. Op advies van onze leasemaatschappij Athlon, zijn we afgelopen oktober daarom overgestapt op e-Driver.’

Erik Broeder - Welten

Erik Broeder – Welten

Ze willen zelf
Bijna de helft van de medewerkers heeft zich inmiddels al ingeschreven. En daar hoefde Broeder niet eens veel voor te doen. In het begin kregen alle collega’s bericht dat ze zich konden inschrijven voor het programma. En Welten besteedde er aandacht aan in de eigen nieuwsbrief en in het kwartaalmagazine. De enige stimulans? ‘Dat ze via het programma sparen voor autowasbonnen. Je ontvangt er eentje bij 500 punten en als je tot de top 10 zuinigste rijders behoort. Daarnaast merk je dat veel collega’s de onderwerpen op e-Driver interessant en leuk vinden aangezien ze elke dag in het verkeer zitten.

‘Het heeft ook met e-Driver zelf te maken. De videotrainingen, kennistests en tips over voordelig tanken en veilig en slim rijden zijn praktisch ingestoken. Hoe lang is de remweg bijvoorbeeld als je 80 kilometer per uur rijdt? Onze medewerkers die zo’n 40.000 kilometer per jaar afleggen, herkennen de situaties. Het helpt ook dat de vragen kort zijn. Mensen kunnen in een kwartiertje pauze al twee vragen beantwoorden. En ze kunnen inloggen op het moment dat het hén uitkomt. Dat spreekt aan.’

Maar levert het ook wat op?
‘Op dit moment is het nog wat te vroeg om daar wat over te zeggen, omdat we in augustus zijn gestart en nog niet iedereen deelneemt. Hopelijk zien we het initiatief terug in de schadelast. En aan de CO2-uitstoot in ons dashboard, al reden onze rijders over het algemeen al zuinig. Het was geen kwestie van: het moet helemaal anders. Maar vooral van: het kan nóg beter. Ik merk wel dat zuinig en veilig rijden door e-Driver nog meer leeft. Mensen bespreken met elkaar de situaties en zijn benieuwd naar hoe hun collega’s vragen beantwoorden. Qua bewustzijn is er dus zeker resultaat.’

Wat is jullie mobiliteitsstrategie voor de toekomst?
‘We houden de ontwikkeling van elektrische en hybride auto’s scherp in de gaten. Maar op dit moment is het nog geen win-win-winsituatie: voor werkgever, werknemer en het milieu. Als de actieradius verder toeneemt in komende jaren, dan denk ik zeker dat dit een goed alternatief is. Meer inzetten op openbaar vervoer? Dat is voor onze organisatie wat lastig, aangezien alle collega’s landelijk inzetbaar zijn. En niet alle locaties zijn even goed bereikbaar zonder auto. Maar waar kan, zetten we daar zeker op in. Voorlopig richten we ons vooral op hoe we daarmee efficiënter en veiliger over de weg gaan.’

Nieuwsbriefbanner