Blog: Waarom de hybride auto wél een zegen is

Gepubliceerd:

De techniek is er, de overheid ondersteunt het. Het grote probleem is de sociale acceptatie van de elektrische auto. Om het tij te keren is missiewerk nodig, stelt Steef Korfker van NL Mobility. Hij legt het pijnpunt bloot en breekt een lans voor de verguisde hybride auto.

Hoe overtuig je automobilisten van de voordelen van elektrisch rijden? Want het verstandelijk weten – de olie raakt op, de uitlaatgassen zijn slecht voor ons, CO2-Steef Korfkeruitstoot warmt de aarde op – is duidelijk niet genoeg om een massale overstap te bewerkstelligen. Daarvoor is missiewerk nodig. Eigenlijk zou iedereen één of twee weken een elektrische auto moeten kunnen gebruiken om zelf te ervaren hoe het is. Want wie die kans krijgt, is al snel overtuigd. Die merkt dat het laden, als het eenmaal in je systeem zit, prima te doen is. En dat de ‘actieradiusangst’ daardoor in de meeste gevallen ongegrond is. In een oplaadbare auto ga je vanzelf rustiger en dus veiliger rijden, omdat je daarmee je rijbereik vergroot.

Bovendien kan het allemaal best wat minder. We zijn gewend om het hele jaar in een soort amfibievoertuig te rijden. Onze auto’s hebben een groot trekvermogen, vijf tot zeven riante zitplaatsen en 1.000 kilometer rijbereik, terwijl je 90 procent van die eigenschappen maar 5 procent van het jaar gebruikt. Een vakantieauto op afroep biedt uitkomst. Dan kun je de rest van het jaar elektrisch rijden, wat een grote kostenbesparing oplevert.

Een goed begin
Helaas, alle bijna 8 miljoen Nederlandse automobilisten een paar weken laten testrijden is geen optie. Gelukkig biedt de hybride een goed alternatief. Door fiscale stimuleringsmaatregelen van de overheid is deze in korte tijd behoorlijk populair geworden onder zakelijk rijders. Ten opzichte van vijf jaar geleden is het aantal hybride auto’s verviervoudigd, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat biedt de leaserijders een mooie kans om ervaring op te doen met elektrisch rijden. 

Alle sceptici ten spijt is dat wel wat er gebeurd. Veel hybride-rijders maken er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden, vaak gestimuleerd door het groeiende groene boompje op het dashboard. Doen ze dat niet, en jagen ze de werkgever teveel op kosten, dan zal deze ongetwijfeld met maatregelen komen om de werknemer te stimuleren om wél zuinig te rijden. Misschien komen er zelfs penalty’s. Ook komen er op deze manier steeds meer laadpunten. Bij horecagelegenheden, omdat de zakelijk rijders vragen naar een oplaadpunt voor tijdens de zakenlunch. Maar ook bij kantoorgebouwen en in het centrum.

Aangezien het bedrijfsleven nu eenmaal kapitaalkrachtiger is dan de particulier is het logisch dat zij de eerste stappen zetten op de broze elektrische markt. Het gevolg is wel dat over een paar jaar de eerste generatie plug-in hybrides op de tweedehandsmarkt komt, uitermate geschikt voor vooroplopende particulieren.

Stop met zeiken
Hybride rijden is een eerste stap richting helemaal elektrisch en dat juich ik van harte toe. Rome is niet in één dag gebouwd en bij de introductie van de smartphone dacht de halve wereld ook dat bellen en sms’en genoeg is voor een telefoon. En autorijden doen we al zoveel langer dan mobiel bellen… Stop dus met zeiken over scheeftanken, en wees blij met de rappe ontwikkelingen die as we speak plaatsvinden.

Nieuwsbriefbanner