Blog: Een volledig veilig wagenpark in 2025?

Gepubliceerd:

Weinig heeft zo’n hoog aaibaarheidsgehalte als een oldtimer. Maar je moet er niet aan denken dat er vandaag de dag 8 miljoen 2CV’s of Traction Avant’s zouden rondrijden: een leuk gezicht, maar alles behalve veilig. Tegenover die nostalgie staat straks de zelfrijdende auto. Gaat die het wegverkeer veiliger maken?

 

De grootste bijdrage aan het voorkomen van verkeersongevallen komt van kooiconstructies, airbags en technologie onder de verzamelnaam ADAS, Advanced Driver Assistance Systems. Al deze veiligheidsvoorzieningen hebben er de afgelopen veertig jaar voor gezorgd dat de kans om te komen te overlijden in Nederland met een factor 5 is gedaald; terwijl tegelijkertijd het aantal reiziger-kilometers met een vergelijkbare factor is gestegen.

 

Ondertussen blijven automerken hun best doen om het allemaal nog veiliger te maken. Volvo spant de kroon door te beweren dat er vanaf 2020 niemand meer om het leven komt in of door een nieuwe Volvo, door toepassing van een breed scala aan sensoren en actoren. Andere fabrikanten blazen minder hoog van de toren, maar werken even hard aan het vervolmaken van de veilige auto.

 

Er is echter één probleempje. Kleinere (goedkopere) auto’s moeten het doen zonder al die ADAS-systemen: denk aan waarneming in de blinde hoek, adaptieve koplampen, noodstopvoorzieningen en objectsignalering om botsingen te voorkomen. Juist in ons land wordt het rijden in kleine auto’s aantrekkelijk gemaakt door het CO2-reductiebeleid. Dat maakt het Nederlandse wagenpark minder veilig dan dat van landen om ons heen.

 

Een ander punt is dat er relatief steeds meer kwetsbare verkeersdeelnemers – fietsers en voetgangers – betrokken zijn bij ongevallen. Gelukkig worden de ADAS-veiligheidsvoorzieningen in 2040 wettelijk verplicht – ook in kleinere auto’s. Hierdoor zal het aantal verkeersongevallen met fietsers en voetgangers vermoedelijk verder afnemen, maar enig geduld is op zijn plaats. Een zelfsturende fiets zit er voorlopig niet in, maar ook fietsfabrikanten zouden hun tweewielers kunnen voorzien van meer intelligentie.

 

De optelsom? We zijn hard op weg naar een zo goed als volkomen veilig wagenpark met minder ongevallen en minder schade. Dat is dubbel goed nieuws voor de weggebruiker, want dan kunnen ook de verzekeringspremies omlaag en gaat veiligheid hand in hand met lagere kosten.

Over

Carlo van de Weijer is Director Strategic Area Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven en vice-president Traffic Solutions van TomTom.Van de Weijer studeerde in 1990 aan de TU/e af als werktuigbouwkundig ingenieur. Hij startte zijn carrière bij TNO Automotive in Delft, waar hij verantwoordelijk was voor het opzetten van een onderzoeksprogramma 'elektrische en hybride aandrijving'. In 1997 promoveerde hij aan de Technische Universiteit Graz. In 2001 stapte Van de Weijer over naar Siemens en zes jaar later naar Tom Tom. Van de Weijer is onder andere bestuurslid van de Federatie Holland Automotive, Connekt/ITS Nederland, de High Tech Automotive Campus en het innovatieprogramma High Tech Automotive Systems.

  • Blog: Een volledig veilig wagenpark in 2025?

    Gaat de zelfrijdende auto het wegverkeer veiliger maken?

Nieuwsbriefbanner