mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Interview: Zo bespaarde SCIO Consult 20% op de leasekosten

Gepubliceerd:

Een groeistrategie. Hoge mobiliteitskosten. In de ‘pool’ de leaseauto van een ex-medewerker die niemand wil. Een auto die te duur is voor het aantal kilometers dat een medewerker rijdt. Iedere wagenparkbeheerder herkent het. Eddy de Bruin, directielid bij SCIO Consult BV, streeft naar efficiency in mobiliteit. Zijn innovatieve oplossingen vormen een bron voor inspiratie.

Veertig mensen, veertig leaseauto’s. In het kader van mobiliteit kreeg elke medewerker bij SCIO Consult BV een budget om een leaseauto uit te zoeken. ‘Welke auto dat was en welke opties erop zaten, dat was aan de medewerkers zelf. Dat klinkt mooi. En je denkt het daarmee heel goed te doen. Voor het bedrijf, voor de mensen. Maar als je er goed over nadenkt, is niets minder waar. Medewerkers rijden in een dure auto die niet bij hen past of te hoog zit in de bijtelling. En als werkgever zit je met een auto in je maag als een van je mensen verhuist naar een andere werkgever. Want niemand wil die auto. Bovendien past de auto van een vertrekkende medewerker doorgaans niet in het budget van een junior consultant’, vertelt Eddy de Bruin.

‘Een auto past niet meer bij een functie, maar bij het gebruik’

Al met al niet logisch, zo vond De Bruin. Bovendien hanteert SCIO Consult BV een groeistrategie. ‘Wij willen groeien naar honderd mensen. Tegelijkertijd willen wij onze mobiliteitskosten zo laag mogelijk houden, de leasetarieven met behulp van schaalvoordelen verlagen en de keuzemogelijkheid ten aanzien van het type auto minimaliseren’, aldus De Bruin. Dit alles overwegende, onderzocht hij aan welke eisen een auto moest voldoen voor een junior consultant en voor een senior. ‘Typisch de “old school” gedachte. Een auto moet niet passen bij een functie, maar bij het gebruik en de wensen, zo kreeg ik terug van mijn medewerkers. Er waren medewerkers die wel een grote auto hadden, maar weinig kilometers reden en er waren medewerkers die per se een grote auto wilden omdat ze veel kilometers reden en de auto tevens gebruikt werd als gezinsauto.’ Hier was dus volgens De Bruin winst te behalen. Zijn oplossing?

kilometerteller

  1. Wie zakelijk minder dan 20.000 kilometer rijdt, krijgt een Toyota Aygo. Een zwarte in de meest luxe uitvoering.
  2. Wie zakelijk meer dan 20.000 kilometer rijdt, heeft de keuze tussen een zwarte Toyota Aygo in de meest luxe uitvoering en een zwarte Volkswagen Golf Variant in de Comfortline uitvoering.

Resultaat mobiliteitsoplossing

De oplossing die De Bruin koos voor zijn mobiliteitsvraagstuk, leverde een verbluffend resultaat op. ‘Wij realiseerden een reductie in onze leasekosten van 20%. Tegen de verwachtingen in kozen vooral veel jonge medewerkers voor de goedkopere Toyota Aygo, vooral vanwege de bijtelling van veertien procent. Deze medewerkers rijden voor ongeveer € 140,- netto in de maand. Geef ze eens ongelijk.’ Inmiddels werkt SCIO Consult BV alweer vijf jaar conform dit mobiliteitsbeleid. ‘Het bevalt ons en onze mensen uitstekend. ‘Aanvankelijk had een kleine groep medewerkers nog wat moeite met de overstap naar de kleinere Aygo, maar afgaande op de bijzonder hoge scores in ons medewerkersbetrokkenheidsonderzoek zijn onze mensen buitengewoon tevreden over mobiliteit bij SCIO Consult BV. Ongetwijfeld speelt het een rol dat wij onze medewerkers helpen om grip te krijgen op hun geld en inkomen. Immers, ze hebben bij ons maar een beperkte keuze uit twee typen auto’s, waarop altijd een lage bijtelling zit.’ Bijkomend voordeel van de mobiliteitsoplossing die De Bruin koos: ‘Omdat wij altijd dezelfde auto “afnemen”, hebben wij goede afspraken kunnen maken met de leasemaatschappij. Onze auto staat nu altijd op voorraad. Een nieuwe medewerker kan zodoende binnen een week zijn auto beschikbaar hebben.’

Efficiency in mobiliteit is ook brandstofbeheersing

Vooruitstrevend, zoals De Bruin te werk gaat met ‘zijn’ wagenpark. Efficiënt ook. Maar het kan nog zoveel beter als je het hem vraagt. ‘Wij zijn nu bezig met het optimaliseren van onze brandstofbeheersing. Met andere woorden wij bepalen op afstand met XXIMO-pasjes waar onze medewerkers wel en niet kunnen tanken. Zo sturen wij ze naar de tankstations waar het tanken het goedkoopst is. Hoeveel we hiermee concreet besparen, zijn we inzichtelijk aan het maken.’

‘Een heer in het verkeer is goedkoper. Dus die willen we’

‘Wat we nog missen? Hoe we de medewerker bewust kunnen maken wat zijn auto en zijn gedrag in die auto eigenlijk kosten’, aldus De Bruin. ‘Kijk, de een rijdt een op tien, de ander een op zestien. Maar ook: de een rijdt van schadeherstelbedrijf naar schadeherstelbedrijf, terwijl de ander nooit een krasje oploopt. En weer een ander betaalt zich blauw aan bekeuringen, terwijl er ook gentlemen zijn in het verkeer. Maar de bewustwording daarvan, dat is een hele uitdaging. Dat kan alleen als je het inzichtelijk weet te maken zonder allerlei moeilijke tabelletjes.’

Eddy de BruinAlternatieve vormen van mobiliteit: het ov

De Bruin koos heel bewust voor een efficiënte mobiliteitsoplossing binnen zijn organisatie. Ondertussen blijft de zoektocht naar andere vormen van mobiliteit actueel. ‘Het openbaar vervoer kan een uitkomst zijn, maar niet voor ons. Onze mensen reizen van klant naar klant. De afstanden die zij moeten afleggen in combinatie met de te bezoeken locaties in alle uithoeken zijn simpelweg onhaalbaar met het openbaar vervoer.’

Alternatieve vormen van mobiliteit: elektrisch leasen

‘Elektrisch rijden is natuurlijk geweldig’, vindt De Bruin, ‘maar staat nog wel in de kinderschoenen. De actieradius is op dit moment nog te laag. In ons vak is een actieradius van 600 kilometer per dag zonder tussentijds opladen een minimale vereiste. Een Volvo V60 bijvoorbeeld haalt dat wel met gemak. Maar ja, dan schieten onze leasekosten weer alle kanten op. Voordat elektrisch rijden voet aan de grond krijgt in het prijssegment waarin wij leasen, moet de actieradius omhoog.’

Het Nieuwe Werken verbetert mobiliteit

SCIO Consult BV heeft vanaf haar start dertien jaar geleden Het Nieuwe Werken omarmd. Ook dat zorgt voor efficiency in mobiliteit. ‘Uitgerust met telefoon en laptop en de mogelijkheid om op afstand te vergaderen met slimme ICT-oplossingen en tijd- en plaatsonafhankelijk te werken, kunnen onze mensen werken waar en wanneer ze maar willen. En kunnen ze dus files vermijden. De productiviteit neemt toe en de kosten gaan omlaag. Het Nieuwe Werken staat daarmee vandaag de dag aan de basis van een optimale mobiliteit.’

Over SCIO Consult BV

SCIO Consult BV is de kennisleverancier binnen het sociale domein. Zij leveren hun kennis aan Gemeenten, Zorg en Welzijnorganisaties. Het woord SCIO staat voor ‘ervaren kennis’. Ofwel: kennis door ervaring. Bij SCIO Consult BV werken 109 mensen, waarvan een groot deel rijdt in een leaseauto.

Feiten & cijfers

Aantal medewerkers: 109

Aantal leaseauto’s: 65

Aantal zakelijke kilometers: 1,3 miljoen

Investering in leaseauto’s: om en nabij de € 450.000

Totale mobiliteitskosten per jaar: om en nabij de € 550.000

 

Nieuwsbriefbanner